Selskabet bag ”Fyr bureauet”: Store ord. Lille regnskab

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I november sidste år forventede IQ Medier en omsætning for 2009 på 10-12 mio. kr. Det er dog ikke noget, man har lyst til at oplyse om i regnskabet, der rummer en noget mere beskeden økonomi.

Fyr reklamebureauet, lød det aggressivt i mandags fra IQ Medier, som hævdede dagligt at blive kontaktet af kunder, der var skuffede over udbyttet af deres reklamebureaus anstrengelser.

Og der var ingen vaklen hos Rune Lundager, den ene af firmaets ejere, da han slog fast, at de 12 medarbejdere rummede alle nødvendige kompetencer i forhold til både kreativitet, branding, strategi og eksekvering.

Men læser man deres seneste regnskab for 2009, så er det svært at finde dækning for den historie. Så der må være tale om, at man på under et år har opbygget de kompetencer, som reklamebureauer har arbejdet med i årevis.

Men det er ikke første gang, de store ord er taget i brug offentligt.

I november sidste år og februar i år pralede Rune Lundager i avisartikler med, at et engelsk IT-firma havde budt knap 20 mio. kr. for deres virksomhed – et tilbud, han og hans partner, Casper Ravn Sørensen, dog havde takket nej til.

I november vurderede han, at de i 2009 ville opnå en omsætning på 10-12 mio. kr. Desuden var de i den forløbne tid gået fra 2 til 15 medarbejdere.

Det er dog oplysninger, der er svære at finde i regnskabet for 2009, der blev indleveret til Erhvervs og Selskabsstyrelsen d. 15. juli (det officielle selskabsnavn er Media Danmark).

Her er opgjort en bruttofortjeneste på 1,071 mio. kr., hvorfra skal trækkes samlede personaleomkostninger på 0,948 mio. kr. Resultat før skat blev således på +0,105 mio. kr.

Bruttofortjeneste fremkommer ved at trække vareforbrug og Andre eksterne omkostninger (husleje, telefon, etc.) fra omsætningen, og Rune Lundager har ikke lyst til at oplyse omsætningen.

“Vores omsætning holder vi for os selv. Vi har ingen interesse i at dele den med konkurrenterne, og det kan jo være, den er anderledes end det, jeg sagde dengang. Den kan f.eks. være blevet højere,” siger Rune Lundager.

Og det må man da også håbe, at den er – ikke bare omsætningen men også bruttoresultatet, for nu er der 12 ansatte. Det er tre mindre end i november, men hertil kommer, at der også er 10 ansatte i et call-center.

Om udviklingen af medarbejdertallet i 2009 siger Rune Lundager:

“Det er naturligt i en vækstfase, at man starter med enkelte medarbejdere, hvor der så kommer flere til sporadisk, mens andre falder fra undervejs. Så vidt jeg erindrer, havde vi ca. 5-6 trainees i vores virksomhed i skiftende perioder i 2009, som gerne ville snuse til onlinebranchen. Desuden var både jeg og Casper Ravn Sørensen ulønnede i længere perioder af 2009.”

I november lød forventningen til 2010 på en omsætning på 25-30 mio. kr., og i februar var denne forventning steget til 30-35 mio. kr.

Men hvis en omsætning på mindst 10-12 mio. kr. giver et bruttoresultat på 1 mio. så skal der mere end 30-35 mio. til for at skaffe løn til i alt 22 medarbejdere – i særdeleshed hvis en del af dem skal kunne gøre sig i konkurrencen med medarbejdere på reklamebureauer i forhold til kompetencer inden for kreativitet, strategi og branding.

Økonomien bliver ikke meget større af at kigge på andre selskaber omkring Rune Lundager og Casper Ravn Sørensen.

Media Danmark ejes af NRG Group Scandinavia – som så ejes af to holdingselskaber med Rune Lundager og Casper Ravn Sørensen som direktør i hver sit.

NRG Group kom ud af 2009 med et bruttotab på 42.615 kr. et resultat før skat på -38.802 kr. samt en egenkapital på 81.083 kr. Økonomien i de to holdingselskaber er på samme niveau.

Siden er der kommet to selskaber mere til: IQ Afilliate Aps og det svenske 4 QQQQ Media.

IQ Afilliate er stiftet sammen med Skovhøjs Pengetank. Det er dog også et nyt selskab, så i hvilket omfang, det er en pengetank, kan man på nuværende tidspunkt ikke se. Bag selskabet står en 19-årig og en 14-årig, der har stiftet Onlinefactory.

Omkring tilbuddet om overtagelse, oplyser Rune Lundager, at der er tale om en eksisterende samarbejdspartner, der ønskede en dialog om et køb. Det blev der så forhandlet om, men Rune Lundager vil ikke sige, at prisen på knap 20 mio. kr. var skuffende, siden at man afviste det.

“Tilbuddet var flot, men hvis de ville give det på dét tidspunkt, hvad så med senere? Desuden spurgte vi undervejs i forhandlingerne os selv, om det virkelig var det, vi ville. For hvad skulle vi så lave bagefter,” siger Rune Lundager.

I forhold til regnskabsresultatet for 2009 er der tale om en bemærkelsesværdig pris, som har fremkaldt undren.

Den kan kun forklares med, at man har en væsentlig ny teknologi. Spørgsmålet er dog, om de teknologier, der anvendes i Affiliate-selskaber, ikke er så generiske, at det er svært at forestille sig en sådan banebrydende teknologi.

Anlægger man en mere normal værdisætning i forhold til overskud, ville en pris næppe komme over 1 million – snarere under.