Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Den første del af i år har budt på et accelereret fald i tv-seningen. Og nu er det ikke kun de unge. Også de 50-årige zapper i stigende tal væk.

I dag gør TV 2’s marketingchef, Jacob Weinreich, status på Bureaubiz over sit første år på posten. Tv-markedet rummer store udfordringer, og TV 2 Marketing skal ruste sig til den nye virkelighed, der kommer rullende, hedder det blandt andet.

Det er en yderst fornuftig tilgang – og nærmest rettidig omhu i sidste øjeblik, for virkeligheden – med et stærkt fald i danskerne tv-sening – er løbet stærkt. Ikke i 2015, hvor markedet under ét stod næsten stille, men i de første 20 uger af 2016.

Det bekræfter to af landets førende eksperter på tv-markedet, Mikael Ostenfeld fra GroupM og Claes Braagaard fra Omnicom Media Group.

”Den udvikling, vi har talt om de seneste 1½-2 år, ser vi for alvor slå igennem nu: Mindre tv-pakker, mere streamning og frem for alt; markant mindre tv-sening,” siger Mikael Ostenfeld og uddyber:

”Kigger vi på uge 1-20, så faldt tv-seningen for de 21-50 årige fra 2014 til 2015 kun 1 pct. Men i år er faldet i denne gruppe på hele 11 pct. For de 15-30 årige har faldet været 25 pct. Selv for 50+ er faldet på 5 pct.”

Claes Braagaard sammenfatter faldet således:


”Det er gået stærkt – det er nærmest sket over night. For de unges vedkommende er der decideret tale om en flugt fra husalteret. Eller rettere; deres husalter er mobilen og tabletten, ikke skærmen med flow-tv.”

Han peger på tal, der viser et index 76,9 for 10-20 årige i de fire første måneder af 2016 – en gruppe, der i forvejen var sivende, og hvor tv-seningen i år altså er faldet 23 pct.

Samme oversigt fra OMG, der kan ses ovenfor, viser, at det udelukkende er danskere over 60 år, som ser mere flow-tv i år sammenlignet med sidste år.

”Jo ældre man er, des mere hænger man fast i tv-vanerne. Men vi skal altså relativt højt op i alder for at se den fortsatte tiltrækningskraft i tv,” siger Mikael Ostenfeld.

Én ting er, at tv-stationerne selv fragmenterer billedet – TV 2 og DR har 6 kanaler hver – noget andet er naturligvis streamingtjenesterne og YouTube. Forbruget på disse kanaler blev sidste år nærmest lagt oven i de 2 timer og 52 min., som hver dansker i gennemsnit tilbragte foran tv-skærmen – med flow-tv.

Men selv om tv-seningen tilsyneladende eroderer, så er Claes Braagaard ikke i tvivl:

”Vi tilbringer næppe mindre tid foran en skærm. Jeg tror, at vi tilbringer mere tid – uanset hvor signalet kommer fra, og uanset skærmen, vi ser indholdet på.”

Men disse ord skal på ingen måde være en nekrolog over flow-tv:

”Tag ikke fejl – tv er stadig det medie, der genererer mest effekt og mest volumen,” siger Claes Braagaard.

Både han og Mikael Ostenfeld gør opmærksom på, at tv-seningen i 1. halvår 2015 lå på et højt niveau, mens det begyndte at falde i efteråret 2015. Derfor forventer de ikke umiddelbart at se tilsvarende store fald, når vi når til 2. halvår 2016.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer