Selvransagelse hos bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

OMD gør op med en tendens i branchen til at bekræfte hinanden i stedet for at følge forbrugerne.

Den netop overståede New Media Days gav indtryk af, at alle stadig famler, og ingen rigtig har knækket koden endnu på, hvor forbrugerne er og hvordan man skal tjene penge på dem.

Andendagen bød dog på et interessant indlæg, Da Krystalkuglen gik i stykker, fordi der var en betydelig grad af selvransagelse hos to mediabureau-folk i forhold til at forstå og rådgive rigtigt i valg af medier. Og – nok så væsentligt – interessant, fordi to foredragsholdere leverede klar tale og gladeligt kastede med sten, også selv om de helt åbenlyst bor i et glashus.

Man kan sige, at de to OMD folk erkendte, at der er en tendens til at overvurdere nye teknologier og medier på den korte bane, og at undervurdere dem på den lange – som det vist nok er Bill Gates, der har formuleret det.

Ifølge Peter Loell og Claus Andersen, hhv. director og insight director hos OMD, er der flere årsager til, at rådgivere udi mediekøb – det være sig mediabureauer, web-, reklame- og PR-bureauer – er dårlige til at forudsige, hvad deres kunder skal satse på.

For det første fordi førnævnte bureaufolk lytter til hinanden i stedet for til forbrugerne: De går til de samme konferencer, læser de samme medier og deler viden med hinanden og ender med at have de samme holdninger.

For det andet fordi de fejlagtigt tror, at de teknologier og medier, der er i udlandet, også bliver efterspurgt i Danmark.

Eksempelvis er twitter stort i USA, og rådgiverne har sandsynligvis læst de ca. 6000 artikler, som danske medier har skrevet om twitter. Men forbrugerne er ligeglade: under 2 procent twitter i Danmark.

Et andet hype er web-tv, men i Danmark er brugen og interessen for web-tv meget lille.

Men Peter Loell og Claus Andersen var ikke færdige:

Bureaufolk tror også, at tingene går meget stærkere, end de i virkeligheden gør, fordi de ser på medieoverfladen, hvor teknologiens krusninger er voldsomme: Der dukker nye ting op hele tiden: ping, google wave, joost, google tv, men mange af dem forsvinder lige så hurtigt igen, og der er meget få brugere på denne overflade.

Bureaubranchen ender derfor ofte med at rådgive kunderne om at hoppe på nye teknologier 5-6 år før, at de overhovedet bliver interessante for forbrugerne – hvis de overhovedet slår an i Danmark, før de er væk igen. Læren hos Peter Loell og Claus Andersen, var: Follow the consumer, not the hype.

Generelt var oplevelsen på de to dage på New Media Days, at der (lige som sidste år) trædes en hel del vande:

Ingen har endnu fundet de vise sten på, hvordan man tjener penge på online medier og spørgsmålet var om der overhovedet kan laves kvalitetsindhold på de nye medier, når forretningsmodellen ikke følger med.

De unge forbrugere er også svære at forstå. De bevæger sig rundt mellem de nye medier, så det er svært for annoncørerne at følge med (er de på Facebook eller er de stået af?)

Som en af deltagerne twittede den sidste dag: New Media Days burde snarere hedde Current Media Days!