For 2. år i træk gik det i 2014 ned af bakke for Burson Marsteller. Bruttoavancen faldt og underskuddet blev større.
Det er således en betydelig udfordring, som Nikolaj Buchardt er blevet udstyret med, siden han i efteråret blev hentet til bureauet som ny CEO efter Maria Sennels. Men det var han med på.
“Der er lagt en strategi, og jeg har både opbakningen, mandatet og midlerne til at bringe bureauet tilbage på sporet. Det er, hvad jeg koncentrerer mig om,” siger Nikolaj Buchardt.
Det er selvfølgelig ikke en del af strategien, at bruttoavancen skal falde – men det er faktisk en del af planen, at organisationen bliver lidt mindre. Noget som også viser sig i en relativt høj vækst i den gennemsnitlige personaleomkostning, der nu er på knap 700.000 kr. Bureauet skal nemlig være mere seniortungt.
“Vi skal være et strategisk dygtigt bureau med tunge senior-kompetencer, der evner at arbejde i den moderne kommunikationsverden. Det er en virkelighed uden facitliste, og den ændrer sig fra dag til dag. Udfordringen handler om at kunne løfte sig op og rådgive uden at skulle fokusere på nogle bestemte løsninger, fordi det er dem, bureauet normalt har tjent penge på,” siger Nikolaj Buchardt.
Han siger videre, at Burson Marsteller fungerer på basis af et tæt nordisk samarbejde.
“Det betyder, at jeg har adgang til væsentlige kompetencer i de andre lande, og derfor har jeg ikke travlt med at rekruttere, selvom jeg har midlerne til det. Jeg skrider først til oprustning, når jeg har de helt rigtige typer, som komplementerer vores kompetencer og som har den nødvendige gennemslagskraft til at fungere i det stærkt udfordrende marked,” siger Nikolaj Buchardt.
Da Maria Sennels i efteråret stoppede var det tilsyneladende i god ro og orden for at starte for sig selv. Siden er idyllen dog krakelleret. Burson Marsteller har stævnet hende omkring nogle økonomiske og kontraktlige forhold.
Det fortalte Børsen for et par uger siden, men Nikolaj Buchardt ønsker ikke at knytte yderligere kommentarer til sagen.
“Jeg kan ikke sige noget konkret, men vi gør sådan noget her, fordi vi føler, at vi som professionel virksomhed skal reagere,” sagde han til Børsen d. 27. april.
Maria Sennels havde dengang heller ingen kommentarer til sagen.
Nøgletal for Burson Marsteller
- Bruttoavance 10,068 mio. kr. -29,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 839.000 kr. +5,4 pct.
- Lønandel 83,3 (77,2)
- Resultat af primær drift -3,141 mio. kr. -61,8 pct.
Flere andre pr-bureauer har også afleveret regnskab, og blandt dem måtte Communique også notere en faldende bruttoavance. Til gengæld forbedrede man bundlinjen.
De tre øvrige – Publico, Effector og Aspekta opnåede alle både vækst og øget indtjening.
Nøgletal for Communique
- Bruttoavance 4,5 mio. kr. -6,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 750.000 kr. +9,4 pct.
- Lønandel 68,5 (68,6)
- Resultat af primær drift +0,272 mio. kr. +65,9 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Publico
- Bruttoavance 5,6 mio. kr. +16,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 658.824 kr. +9,8 pct.
- Lønandel 71,5 (74,9)
- Resultat af primær drift +0,437 mio. kr. +93,4 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Effector
- Bruttoavance 11,223 mio. kr. +15,8 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 863.308 kr. +6,9 pct.
- Lønandel 62,1 (63,4)
- Resultat af primær drift +1,308 mio. kr. +54,1 pct.
Nøgletal for Aspekta
- Bruttoavance 1,466 mio. kr. +7,0 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 977.333 kr. +42,7 pct.
- Lønandel 68,3 (79,4)
- Resultat af primær drift +0,048 mio. kr. (-0,153 mio. året før)