Sex sælger. Eller rettere; sex har solgt. Og måske endda solgt ud. For stadig flere undersøgelser nuancerer sex’ens betydning i markedsføringen, enten at den kun virker sammen med eksklusive produkter eller slet ikke fungerer.
Det er to tøj-brands gode eksempler på:
American Apparel, der er berygtet for sexistisk markedsføring, er på konkursens rand. Og har den seneste tid reklameret på puritansk vis sammenlignet med tidligere.
Abercrombie & Fitch har tilsyneladende formået at stoppe legen – ikke mens den var god, heller ikke før den blev pinlig, men i det mindste, før der gik betalingsstandsning i det. Og den erkendelse er blevet belønnet.
Glem det – det virker ikke længere …
Brandet med sin kritiserede ’look policy’, der i detaljer dikterede medarbejdernes udseende, fortalte i foråret, at man droppede sin seksualiserede markedsføring.
Da havde man hældt topchefen Mike Jeffries ud med badevandet, og samme vej er røget en stor del af parfumen. Musikken blev skruet ned, medarbejdere bliver ikke ansat på deres fysiske fremtræden, og dresscoden omfatter nu betydeligt mere ’dress’.
Inden august skulle det være slut med det sexede look i reklamerne, inkl. in-store materiale og poser, lød løftet.
Og nu – mere salg? Ikke endnu, men i det mindste ikke mere fald – sådan som det ellers har været tilfældet de sidste 11 kvartaler i træk. Og denne ikke-negative melding medførte ifølge CNN, at Abercrombie & Fitch-aktien steg 25 pct.