Sexistisk kampagne var et eksperiment

Peter Engholm
25@mail.dk

Brug et blikfang, der kan opfattes kvinde-undertrykkende, og vær sikker på to ting: Feministers skarpe reaktion – og at deres udfald giver bagslag. Det hævder en svensk webshop.

På Valentinsdag i forrige uge lagde den svenske webshop A Cat Named Joe en annonce på, der hurtigt blev spredt viralt.

Billedet viser en kvinde foran en mand med teksten ”Give him something nice this year”.

Annoncen gjorde ifølge DagensMedia.se mange oprørte, og nu beretter butikken, at det hele var et ”eksperiment”, der havde til formål at vise, at sexistisk reklame fungerer – eftersom den provokerer.

”Kvindesags-fora og diverse feministgrupper arbejdede som ufrivillige lobbyister og spredte – med had og foragt – vores kampagne på nettet (…) Det kan sammenlignes med en købt annonce i 50.000 kroners-klassen. Og effekten blev stadig større. (…) P.g.a. alle hadekommentarerne og delinger nåede vi ud til flere mennesker end nogensinde før. Takket være de mennesker, der havde til hensigt at ødelægge vores kampagne,” skriver butikken på sit site.

Bag webbutikken står Niklas Carlsson og Daniel Lifv – sidstnævnte arbejder på reklamebureauet Teamwork – og de oplyser, at omsætningen er øget med 600 pct., siden annoncen blev lagt på.

Makkerparret siger til Dagens Media, at de med annoncen vil vise, at sexistisk reklame ikke bekæmpes ved at give kampagnerne ekstra opmærksomhed.

Hos Sveriges Kvinnolobby finder Stephanie Thögersen argumentet fra A Cat Called Joe elendigt:

”Et øget salg kan aldrig retfærdiggøre sexisme og kvindehad. At hævde, at det er feminister, der gør problemet større ved at gøre opmærksom på reklamen, er et underligt argument. Problemet er reklame-skaberne og spredningen af sexistiske billeder”.

På DagensMedia.se får artiklen mange kommentarer – ordet ‘hykleri’ bruges flittigt, men der er ikke enighed om, hvorvidt det er webshoppen eller kvindelobbyen, der fortjener prædikatet.