Den almindelige dansker har ikke hørt om konflikten mellem Lego og AI Weiwei. Det skriver Berlingske på baggrund af et besøg i en BR legetøjsbutik i det indre København, hvor ingen af kunderne eller de ansatte havde hørt om konflikten.
Det er fordi det er en elitær konflikt, siger legetøjskonsulent Jørn Martin Steenhold til avisen:
”Den såkaldte konflikt går hen over hovedet på den almindelige forbruger, fordi der er tale om en politisk, intellektuel konflikt, som er bragt på banen af kunstneren selv ved hjælp af nyttige idioter i pressen og på de sociale medier. For den almindelige forbruger får det overhovedet ingen indflydelse.”
Sune Bang, adm.dir. på Kommunikationsbureauet København har dog en anden forklaring på, hvorfor konflikten ikke er blevet opdaget af Legos kunder:
”Hvis man bliver bombarderet med negative historier, så bliver man til sidste immun. Møder man hver time en eller anden form for shitstorm på Facebook, så ender det med, at man ikke lægger så meget vægt på det. Med mindre man er meget engageret i selve sagen, så vil rigtigt mange springe op og falde ned på den,” siger Sune Bang og fortsætter:
”Der er mange sager, hvor folk involverer sig, fordi de har en mening om den, og den er en del af deres værdier, men der er også nogle sager, hvor man bliver optændt, fordi der skabes en form for fællesskab, man gerne vil være med i og derfor erklærer sig enig. Men det stikker bare ikke så dybt, selvom sproget og formen på de sociale medier er meget direkte, hårdt og unuanceret. Det er også tilfældet her.”
Ifølge Sune Bang er der endvidere en modbevægelse i gang fra virksomhedernes side. Hidtil har de fleste virksomheder lagt sig fladt ned på maven og sagt undskyld for ting, de aldrig tidligere ville undskylde.
Han mener, at Lego er en del af en ny modbevægelse, hvor virksomheder siger fra over for pres skabt på de sociale medier.
Berlingske Magasin , p. 16-17.