Sidste mandag mødtes årets jury til Danish Digital Awards (DDA) til fælles rådslagning over årets indsendte arbejder til awarden. Resultatet blev, at DDA i år ikke bare overgår sig selv i antal indsendelser, men også i antal shortlister.
Det var dog allerede efter juryens indledende onlinevotering, ugen inden, at det stod klart, at der nok ville være flere nominerede end sædvanligt.
Sidste år præsterede awarden 107 shortlister, et antal der i år er blev slået med 22 shortlister, og dermed er landet på 129.
Juryformand Kim Jong Andersen vurderer, hvad der ligger til bagrund for shortliste-forøgelsen:
“Kombinationen af færre kategorier, flere indsendelser til hver kategori og en generel høj bedømmelse af de indsendte arbejder efter det nye pointsystem, medfører i år, at vi har flere på shortlisten.”
Han tilføjer:
”Det er glædeligt, for det er udtryk for, at bundniveauet er hævet, samtidig med at toppen er lige så meget i verdensklasse, som den plejer.”
Shortliste topscorere
Blandt de 129 shortlister der dyster om hæder, er der i særdeleshed én case, der skiller sig ud i omfang.
Årets mest shortlistede indsendelse er bureauet Think og Telias ‘Telia Switchr’ som har 7 shortlister i 7 forskellige kategorier. Samlet set har Think 11 shortlister, hvilket er flot, men Think kommer dog stadig til kort i det samlede shortliste-regnskab.
Det mest shortlistede bureau i denne omgang DDA er med 17 shortlister – surprise-surprise – atter engang &Co.
På kundesiden er Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden gået alene i udbrud med 11 shortlister. Telia er runner up med deres 7 shortlister foran TV 2, der har 5.
DDA-juryformand Kim Jong Andersen og Mia Skjoldstrand fra Dansk Annoncørforening, der er head of Danish Digital Award.
Glad arrangør
Hos Dansk Annoncørforening, der arrangerer DDA, er adm. dir. Torben Rønler også begejstret for de takter, han ser i forbindelse med DDA.
Han fortæller:
“Det er en sand fornøjelse at være vidne til, hvordan de digitale indsatser bare bliver bedre og bedre år for år. Og vi er da stolte over, at vi er med til at synliggøre og fremme den rivende udvikling i DDA, som vores medlemmer er inde i, når vi taler digitalisering.”
Administrerende direktør i Dansk Annoncørforening, Torben Rønler er stolt over DDAs udvikling.
Jurydag slog gnister
Mia Skjoldstrand, der er head of Danish Digital Award og står for at samle trådene til DDA, har optur over selve jurydagens forløb.
Hun fortæller:
“Det er imponerende, så meget faglig energi og passion, der bliver lagt i jurydagen, og at det igen i år lykkedes at forene de bedste kræfter hos såvel annoncørerne som bureauerne. Der har som altid været mange gode diskussioner i forbindelse med at finde vinderne.”
Der er 38 dage til Danish Digital Awards 2018 går i luften i Tap 1. Det sker den 19. april. Billetterne sættes til salg på fredag den 16. marts på danishdigitalaward.dk.
Mest shortlistede bureauer:
- &Co 17
- Think 11
- Robert/Boisen & Like-minded 10
- Advice 6
- Mindshare, 6
- Shape 6
- Loft 37 / 1st Web / Adform, 4
- Magnetix 4
- Mensch & Sansir 4
- Molamil 4
- Uncle Grey 4
- Envision 3
- Hjaltelin Stahl 3
Danish Digital Award 2018 – Hele shortlisten (case, bureau, kunde)
Social continuous content:
- Anders & Anders
Joined Content
Blockbuster - CokeTV
Ogilvy Danmark, Carat, Gonzo
Coca-Cola - CPH Social 2018
Marvelous
Copenhagen Airport (CPH) - Help A Dane
&Co.,Oath, PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Lige Over Grænsen
Uncle Grey, Marvin Entertainment
Fleggaard - Magasin du Nord branded channel
Splay
Magasin du Nord - Nederen forældre
&Co., Honeytrap, Gimmick, Orchestra
Rådet for Sikker Trafik - Søstrene Grene – Anna & Claras vidunderlige verden
Søstrene Grene
Søstrene Grene - The Journey Is On
Hjaltelin Stahl, Pegasus Production, Phd Copenhagen
Københavns Lufthavn
Design:
- BroBizz App
Think, Greener Pastures, Qvartz
BroBizz - Making Banking Better
Lunar Way
Lunar Way - Quantum Rascals
Molamil
Syddansk Universitet - Radio24syv
Molamil
Radio24syv - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia - Vores Nabolag
Magnetix
Danbolig
Website – corporate or public:
- Hoyer Motors corporate website
Gejst Studio, Spejlvendt
Hoyer Motors - Nykredit Invest
Designit, Immeo
Nykredit Invest - Radio24syv
Molamil
Radio24syv - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia - Vores Nabolag
Magnetix
Danbolig - www.ørsted.com
Hello Great Works/NoA, Netcompany
Ørsted
Websites – microsites:
- Carlsberg 170 år
Yellow Advertising, Stupid Studio
Carlsberg Group - EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt
Loft 37, 1st Web, Adform
EDC-gruppen - Faroe Islands Translate
Mensch & Sansir, Ehrenberg Kommunikation
Visit Faroe Islands & Atlantic Airways - Gør det selv mesterskaberne – re-branding af Silvan med sociale medier som omdrejningspunkt
Envision, MEC, Impact
Silvan - Like What You Hate
Vice/Virtue, Koalition NYC
Vice - Mød dit ældre jeg
Magnetix, Bacon, YOKE
PFA Pension - VolksWagen Vent & Vind
Subsero, OMD
VolksWagen Danmark
Data & marketing automation:
- Brødrene Dahls ePlan
Magnetix, Vertica
Brødrene Dahl - Digital transformation skaber ny forretning hos Mediehusene Midtjylland
EG, Agillic
Mediehusene Midtjylland - EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt
Loft 37, 1st Web, Adform
EDC-gruppen - Ford 3.0 – Effektiv automatisering og datasetup.
Mindshare
Ford Danmark - Portal boosts sales by 1000%
Klausen + Partners
MAN Diesel & Turbo - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia - ValueStats
Suzumuchi
Unibet
Effectiveness:
- But Why
Advice, Vizeum, The Woerks, Martin Høgsted
Sundhedsstyrelsen - DLG App
Shape, Alpha Solutions, Frontlab, Hesehus
DLG - Everyone has the right to a cool strategy
m/SIX
Kvik Køkkener - Faroe Islands Translate
Mensch & Sansir, Ehrenberg Kommunikation
Visit Faroe Islands & Atlantic Airways - Filips far
&Co.
Rådet for Sikker Trafik - Fra vision til virkelighed – Den Digitale Transformation i Danske Spil
Nordlid
Danske Spil - Hackereksperimentet
&Co.
Codan - Happiness fuels success
Advice, Korsager Studio
Copenhagen Capacity - Help A Dane
&Co.,Oath. PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Lige Over Grænsen
Uncle Grey, Marvin Entertainment
Fleggaard - Portal boosts sales by 1000%
Klausen + Partners
MAN Diesel & Turbo - Spritstiv Speeddate
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack
Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia
Marketing campaigns:
- Alt det vi deler
&Co., Moland Film Company
TV2 - Carlsberg 1883 – brygget på en god historie
PHD, Yellow, BTMX Partnerlab
Carlsberg - Hackereksperimentet
&Co., RelationsPeople, Supersonic
Codan - Help A Dane
&Co.,Oath. PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - LEGO Boost – boosting both coding AND campaigns
LEGO Agency, Madcall, Merrild Photography, M2 Film
Lego Boost - Lige Over Grænsen
Uncle Grey, Marvin Entertainment
Fleggaard - Nederen forældre
&Co., Honeytrap, Gimmick, Orchestra
Rådet for Sikker Trafik - NyKemiLov.nu
Robert/Boisen & Like-minded, OMD, PrimeTime Kommunikation, Gobsmack Productions
COOP - Spritstiv Speeddate
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack
Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden - Tinkas Juleeventyr på TV 2 PLAY
TV 2 Marketing
TV2
Brand Activation:
- Anders & Anders
Joined Content
Blockbuster - Far til fjorten-spillet
Wibroe, Duckert & Partners
Bilka, Copenhagen Creators , Pointvouchers - Faroe Islands Translate
Mensch & Sansir, Ehrenberg Kommunikation
Visit Faroe Islands & Atlantic Airways - Faxe Kondi – Når der går sport i at aktivere og engagere nutidens unge
Bates Y&R, Mindshare, Splay
Faxe Kondi - LEGO Boost – boosting both coding AND campaigns
LEGO Agency, Madcall, Merrild Photography, M2 Film
Lego Boost - Lige Over Grænsen
Uncle Grey, Marvin Entertainment
Fleggaard - NyKemiLov.nu
Robert/Boisen & Like-minded, OMD, PrimeTime Kommunikation, Gobsmack Productions
COOP - Royal Beer – TAK ROCK til de rockløse
Add Iver, Mindshare, Kindly, Trade Production, Flicker Factory
Royal Beer (Royal Unibrew) - Safe & Sound
Molamil
Toyota - Spritstiv Speeddate
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack
Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden - Sync Julen Ind
Robert/ Boisen & Like-minded, Gobsmack Productions, Molamil, IUM
Flying Tiger Copenhagen - VolksWagen Vent & Vind
Subsero, OMD
VolksWagen Danmark
Innovation established brands:
- BroBizz App
Think, Greener Pastures, Qvartz
BroBizz - DLG App
Shape, Alpha Solutions, Frontlab, Hesehus
DLG - EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt
Loft 37, 1st Web, Adform
EDC-gruppen - New ’Car-as-a-Service’ concept opens up a brand new car market – already Europe’s largest!
1508, Codehouse
Interdan - Nybolig SmartSalg
Hjaltelin Stahl, CCT Marketing
Nybolig - OK – Tank & Betal
Shape
OK a.m.b.a. - SYSMON – Connecting the industry
Creuna Danmark, iRoots
Grundfos - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia - Trackunit
Plateau, Trifork
Trackunit
Innovation Startups:
- AeroGuest
Design-people
Cuegrid - Gaest.com – Make Meetings Matter
Gaest.com
Gaest.com - Making Banking Better
Lunar Way
Lunar Way - Passendo Email SSP
Passendo - Sky.Garden – Empowerment of the Next Generation African Entrepreneurs
Sky.Garden
Sky.Garden
Social – single content:
- #JegErDansk
Gorilla Media
Gorilla Media - ‘First world problems’ til fordel for mennesker i nød
Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp - Alt det vi deler
&Co., Moland Film Company
TV 2 - Hackereksperimentet
&Co.
Codan - Help A Dane
&Co.,Oath. PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Nederen forældre
&Co., Honeytrap, Gimmick, Orchestra
Rådet for Sikker Trafik - Ritas Facebook Live Diktat
TV 2 Marketing, Gobsmack
TV 2 - Spritstiv Speeddate
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack
Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden - The Most Bizarre Wedding Tradition
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack, Freezone, Upright Music, Audio Network
Red Barnet / Danida - Vold kan forekomme
Advice
Minister for ligestilling, Karen Ellemann - Volkswagen – Social Content
Very Agency, OMD, Shoot Happens, Thomas Pries
Volkswagen
E-commerce B2C + B+B:
- A digital transformation and a skyrocketing business
Adapt
Sportsmaster - BroBizz App
Think, Greener Pastures, Qvartz
BroBizz - DC Effekt. Størst synlighed – mest effekt
Loft 37, 1st Web, Adform
EDC-gruppen - Nemlig.com – Nøgleordet er personalisering
Impact
nemlig.com - Teknologi og data hjælper Norwegian med at fylde deres fly
Vizeum
Norwegian Air Shuttle - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia
Mobile:
- BroBizz App
Think, Greener Pastures, Qvartz
BroBizz - DLG App
Shape, Alpha Solutions, Frontlab, Hesehus
DLG - Making Banking Better
Lunar Way
Lunar Way - Oddset App
Shape
Danske Spil - OK – Tank & Betal
Shape
OK a.m.b.a. - Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder
Think
Telia - The PocketMoney app
Hello Great Works/NoA
Danske Bank - VolksWagen Vent & Vind
Subsero, OMD
VolksWagen Danmark
PR:
- Burgris, Nej Tak – Fra digital kampagne til lovgivning på Borgen
Mindshare
Dyrenes Beskyttelse - But Why – PR
Advice
Sundhedsstyrelsen - Faroe Islands Translate
Mensch & Sansir, Ehrenberg Kommunikation
Visit Faroe Islands & Atlantic Airways - Help A Dane
&Co.,Oath, PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Hummel – The Great Grassplantation
Envision
Hummel - Hummel – The Sex Change
Envision
Hummel - Pisner Lancering
Mensch, Nørrebro Bryghus, Prikken Design & Produktion
Landbrug & Fødevarer
Purpose & Impact:
- #JegErDansk
Gorilla Media
Gorilla Media - Alt det vi deler
&Co., Moland Film Company
TV2 - Burgris, Nej Tak – Fra digital kampagne til lovgivning på Borgen
Mindshare
Dyrenes Beskyttelse - Du kan redde liv, TrygFonden
We Love People, Orchestra
TrygFonden - Fod på julen
Hjaltelin Stahl, Pegasus Production
Røde Kors - Hackereksperimentet
&Co., RelationsPeople, Supersonic
Codan - Help A Dane
&Co.,Oath, PHD
Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden - Image_Hack
Mindshare
Dove - NyKemiLov.nu
Robert/Boisen & Like-minded, OMD, PrimeTime Kommunikation, Gobsmack Productions
COOP - Open Minds – helping the next generation
&Co. Productions
Momondo - Spritstiv Speeddate
Robert/Boisen & Like-minded, Gobsmack
Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden - Vold kan forekomme
Advice
Minister for ligestilling, Karen Ellemann