Sidney Lee kampagne floppede for Kohberg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kohberg skifter bureau – fra Århus til Odense. Det nye bureau skal udvikle ny kommunikation i stedet for Sidney Lee kampagnen, der har vist sig ikke at fungere.

I foråret oplevede man pludselig en række kampagner med reality-stjerner i front. Men for Kohberg har det vist sig ikke at være et godt bekendtskab at sætte reality-stjernen Sidney Lee i front.

Kampagnen er ganske enkelt floppet – og derfor blevet stoppet. Det fremgår af en pressemeddelelse om, at Kohberg nu skifter bureau – fra Envision, der stod bag Sidney Lee til Nørgård Mikkelsen.

Kontaktdirektør Christian Kierkegaard, Envision ser dog ikke en sammenhæng mellem den floppede kampagne og bureauskiftet.

”Vi var enige om at starte kampagnen – og vi var enige om at stoppe den, fordi den har vist sig ikke at gøre, hvad der var meningen for Kohberg. Der er kommet nye folk til i Kohbergs ledelse, og så sker der det, som ofte sker – de vil prøve noget nyt. Jeg synes selvfølgelig, det er smadder ærgerligt, men sådan er det i bureaubranchen og vi skilles uden dramatik,” siger Christian Kierkegaard.

Opgaven for Nørgård Mikkelsen lyder på at udvikle en ny kommunikationsstrategi – med et sikkert afsæt i Kohbergs umiskendelige DNA.

”At Sidney Lee har skabt opmærksomhed for Kohberg er der ingen tvivl om. Vi har dog også fået en del forbrugerkritik, og selvom vi gerne ville have været den kritik foruden, så har kampagnen afsløret, at vores kunder virkelig er loyale og trofaste, de har nærmest følelser for Kohberg brandet,” siger marketingchef hos Kohberg Brød Tina Møller og fortsætter:

”Mange har haft svært ved at koble Sidney Lee med Kohberg og vores værdier, og derfor vil han ikke længere være i front for vores kampagner. Vi vil gå nye veje – og dem vil vi finde i et samarbejde med Nørgård Mikkelsen.”

Christian Kierkegaard fortæller, at Sidney Lee var blevet testet, før kampagnen gik i gang.

”Men der har vist sig en større aversion mod Sidney Lee, end vores tests viste. Målet var at give sloganet ”Hvad skal jeg sige” nyt liv, og til det var Sidney Lee velegnet, idet han jo ikke fremstår som den mest vidende person. Men polemikken og de negative reaktioner har overrasket os,” siger Christian Kierkegaard.

Envision vandt fornylig det nordiske budget for Expert – men må altså her sige farvel til en kunde. Også Nørgård Mikkelsen er i en situation, hvor der kommer kunder ind og går kunder ud.

Bureauet har valgt ikke deltage i en konkurrence om SuperGros’ handelsmærker, og må derfor sige farvel til kunden. I går kunne man så fortælle, at Karen Volf har valgt Nørgård Mikkelsen som nyt bureau, og i dag kan man så tilføje Kohberg.

Adm. dir. Erik Laumand konstaterede da også i går, at aktiviteten i 2. halvår bliver større end i 1. halvår trods tabet af SuperGros.

Kontaktdirektør Bodil Ibsen, Nørgård Mikkelsen, siger om den nye kunde:

”I vores optik er kommunikation langt mere end underholdning. Vi tror, at opgaven sammen med Kohberg kommer til at handle meget om at hæve hele den generelle grundopfattelse af brandet. Vi skal både fremhæve eksisterende kvaliteter ved brødet – og være med til at tilføre nye”.