Her i januar skal de politiske partier offentliggøre deres udgifter til seneste valgkamp, men allerede nu har alle partier på nær Liberal Alliance og Dansk Folkeparti udleveret opgørelserne til Berlingske, som derfor kan kåre valgkampen i 2011 til den hidtil dyreste.
Allerede da Bureaubiz i februar i valgåret spurgte partierne hvad de ville bruge af penge på valgkampen, sagde både SF og Socialdemokraterne, at de ville bruge flere penge end i valgåret 2007. Og det holdt i den grad også stik.
I 2007 brugte Socialdemokraterne 11,1 mio. kroner og i 2011 brugte de over dobbelt så mange, nemlig 23,2 mio. kroner. Mens SF brugte 8,3 mio. kroner i 2007 og 18,5 mio. kroner i 2011.
Til gengæld fortalte de Radikale til Bureaubiz, at de ville bruge 3,5 mio. kroner, mens de rent faktisk – ligesom A og SF – endte med at bruge dobbelt så mange, nemlig 6,7 mio. kroner (I 2007 brugte de 3,4 mio. kroner).
Og det tyder på, at det især er rød blok, der denne gang satte alle sejl til, med mindre Liberal Alliance, som Berlingske altså ikke har fået opgørelse fra, i den grad sprænger rammen.
For valget i 2011 kostede i alt 48 mio. for rød blok – og her er Enhedslistens opgørelse ikke med, da de heller ikke har afleveret den til Berlingske – mens rød blok inkl. Enhedslisten i 2007 bare brugte 24 mio. kroner.
Blå blok, der brugte 55 mio. kroner i 2007, brugte ’blot’ 5 mio. kroner mere i 2011, men det er altså så uden Liberal Alliance.
I 2011 fortalte Liberal Alliance til Bureaubiz at de ville bruge 3 mio. kroner til valgkampen.
Flere reklamekroner betyder ikke nødvendigvis et bedre valg
Flere omkostninger til valgreklamer betyder ikke nødvendigvis flere stemmer.
SF, der jo altså mere end fordoblede deres omkostninger, fik et dårligere valg, når man tæller mandater.
Valgforsker Christian Elmelund-Præstekær fra Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet mener da heller ikke, at penge alene er lig med stemmer:
”Valget her er jo et godt bevis på det. Man kan godt lave en god og dyr kampagne g alligevel tabe stemmer. Men penge betyder noget, selvfølgelig”, siger han og fortsætter:
”Det er dyrt med interaktive hjemmesider, at køre rundt i en bus og lave professionel reklamemateriale. Der er ingen grund til at tro, at det bliver billigere” (Berlingske Business, p. 8).