Nyt bureau bag Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagne

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Sikkerhedsstyrelsen sætter igen i år fokus på faren ved fyrværkeri med en kampagne målrettet især unge mænd. Det nye bureau har teamet op med en samarbejdspartner, der har godt fat i målgruppen.

I en ny kampagne er sikkerhedsbriller blevet til face armor, mens det velmenende råd om at holde afstand til fyrværkeri lyder “fall back, team.”

Lingoen kommer fra computerspillet Counterstrike og skal være med til at sikre, at færre særligt unge mænd kommer til skade nytårsaften. Drenge og mænd er nemlig stadig voldsomt overrepræsenteret i statistikkerne over fyrværkeriskader. 

Under nytårsdøgnet sidste år kom 165 personer til skade efter brug af fyrværkeri. 80 pct. af skaderne gik ud over drenge og mænd. 

Det er Sikkerhedsstyrelsen, der står bag kampagnen. De seneste år har styrelsen udviklet prisvindende fyrværkerikampagner i samarbejde med Holm Kommunikation, men i år er opgaven landet hos reklamebureauet Envision, der vandt udbuddet på kampagnen i sommer.

Thomas Søby Eskildsen, der er chief brand officer hos Envision, siger i en pressemeddelelse, at kampagnens greb er blevet valgt, fordi man ved, at unge er svære at få tale – og endnu sværere at få til at ændre adfærd. 

Derfor har man valgt at alliere sig med e-sportsbrandet Astralis, der særligt er kendt for deres Counterstrike-hold. I kampagnefilmen leverer de budskabet, at man skal huske at passe på øjne og fingre nytårsaften – for de er jo det vigtigste våben, når man gamer. 

Målet er at få de unge til at holde afstand og bruge beskyttelsesbriller, da man ved, at det mindsker skaderne effektivt.

I tillæg til kampagnefilmen, der skal sprede budskabet, har man specialdesignet en beskyttelsesbrille – face armor – der lanceres i en limited edition på udvalgte netcaféer. Håbet er, at man dermed kan forvandle brillen fra en træls pligt til et attraktivt merchandise. 

”Drengene kender udmærket behovet for beskyttelse, når de spiller – Astralis Talents beder dem om at tage den indsigt med ud i nytårsnatten,” siger Thomas Søby Eskildsen.

Kampagnen udkommer digitalt på Astralis’ og Sikkerhedsstyrelsens Facebook, Instagram, Youtube kanaler. Den vil desuden være på udvalgte netcaféer, hvor man kan hente brillerne – bl.a. Astralis’ netcafé,Nexus i København.

Se kampagnefilmen her

Credits:
Client director: Thomas Søby Eskildsen
Senior project manager: Charlotte Scheel
Art director: Emil Gram & Michael Gad
Shooting director: Casper Lind Christensen
Strategisk planner: Laurits Flytkjær
Paid media specialist: Sofie Nybye Fink
Producer: Tanja Conway-Blake
Produktionsleder: Philip Payer-Lemming
Lysmester: Kasper Morville
Klipper: Bjarke Hvorslev