Sir Martin Sorrel: Talentpleje vigtigere end Cannes-festival

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs endvidere om 70-årig virksomhed, der vil kommunikere. Om socialt-medie bureau, der har fået 8 mio. kroner. Om at Groupon opruster i Danmark. Samt at Cannes-vinder mener reklame er noget lort. Og hvilke to tendenser, der er på tilbagetog ifølge Cannes-jurymedlem.

Sir Martin Sorrel, manden bag bureau-imperiumet WPP med en omsætning på over 80 mia. kroner om året, 158.000 medarbejdere i 108 lande, mener ikke at Cannes-festivalen er lige så vigtig som at pleje talentudvikling.

“Reklamebranchen bruger 15 mio. euro på at sende bidrag ind til Cannes Lions og den bruger 30 mio. euro på at være i Cannes”.

Men de penge burde hellere blive brugt til talentudvikling, fordi her halter reklame- og mediebranchen gevaldigt efter andre industrier:

“Jeg skal ikke slå på tromme for konsulentbranchen eller investeringsbankerne, men som industrier betragtet er de langt bedre til at tiltrække dygtige folk. Vi har mere en tendens til at snuppe talenterne hos hinanden og det jobber bare priserne op. Vi investerer de forkerte steder”.

Og han fortsætter med provokationen:

“Måske kunne det være en god idè at aflyse Cannes et enkelt år og i stedet investere det i at rekruttere talenter”.

Han peger samtidig på fire store globale usikkerhedsmomenter, som gør det svært at spå om hvordan det vil gå branchen: Euro-krisen, risikoen for uro i Mellemøsten, en hård landing for den kinesiske økonomi samt politisk og økonomisk usikkerhed i kølvandet på det amerikanske præsidentvalg til efteråret.

De danske WPP-ejede bureauer for dog lidt ros med på vejen:

“Det går hæderligt i Danmark”, siger han til Børsen og fortæller, at de WPP-ejede bureauer i Danmark samlet set i 2011 overgik resultatet fra 2008, det sidste år før krisen bed sig fast.

Til gengæld forventer han et mere vanskeligt år for WPP i Danmark i 2012 både hvad angår omsætning og indtjening (Børsen, p. 38-39).

70 år gammel virksomhed vil til at kommunikere

Firmaet bag frys-selv isen Sun Lolly og læskedrikkoncentratet Sun Quick er 70 år gammel og ukendt i den brede offentlighed.

Men nu vil selskabet være lidt mere progressiv på kommunikationsfronten, siger bestyrelsesformand Michael Ring, der også er direktør i og ejer af Stelton.

Og der er da også godt nyt at kommunikere. Siden 2008 har virksomheden haft en omsætningsvækst på 50 procent.

En stor del af omsætningen kommer uden for Europa, bl.a. i Mellemøsten og Sydøstasien. Ifølge adm.dir. Ole Jørgensen er der en strategi for at vokse op til en omsætning på 2 mia. kroner, selvom driftsresultatet blev halveret sidste år på grund af den lave dollarkurs samt de høje råvarepriser.

Men virksomheden er solid, den har ingen gæld og ca. 350 mio. kroner i kassen (Børsen, p. 14-15).

8 mio. kroner til social-medie bureau

Falcon Social arbejder med at dække de behov, som mediebureau og marketingafdelinger i store virksomheder har for at kunne håndtere en voksende dialog med deres kunder gennem sociale medier, .

De hjælper med at etablere og vedligeholde virksomhedernes tilstedeværelse på Facebook, håndterer dialogen med brugerne og overvåge omtalen af virksomhederne og deres produkter andre steder på nettet, som f.eks. blogs og debat fora.

Og så har de netop hentet 8 mio. kroner i venturekapital fra Northcap Partners, der skal bruges til at gå efter udenlandske markeder.

Og det skulle der være god mulighed for. For ifølge Ulrik Bo Larsen, der har stiftet selskabet sammen med Morten Li og det digitale bureau Mingler, er marketing-organisationerne i dag meget dårligt klædt på til den udvikling, der er i gang og de virksomheder, der klarer sig bedst er de, der har matematikere og statistikere ansat:

“En moderne marketingorganisation er nødt til at bygge et system af teknologier op i forhold til at kunne lave marketing effektivt. I dag er marketing i langt højere grad data og algoritme, snarere end det er hvilken stregtegning, man har fået tegnet i sin kreative afdeling”, siger Ulrik Bo Larsen,

Indtil videre er Pandora, Georg Jensen, Ikea og Colgate kunder hos Facon Social (Børsen, p. 16-17).

Groupon vil have deal-site markedet i Danmark

Amerikanske Groupon vil inden for de næste 18 måneder have fat i 20 procent af danskerne.

I dag er det ifølge Casper Urhammer, adm.dir. for Groupon i Danmark, omkring 10 procent af danskerne, der bruger deal-sites, så Groupon satser altså på minimum en fordobling af markedet i forhold til i dag og de skal alle bruge Groupon.

Groupon lancerede groupon.dk i efteråret 2011 og indsatsen har indtil nu været halvhjertet, men inden for de seneste tre måneder, har man fordoblet teamet, fordi man vurderer, at det danske marked er interessant.

Jesper Callesen, der er ansvarlig for forbrugeranalyser hos Interresearch mener at de to markedsledere, Sweetdeal.dk, der ejes af Berlingske og downtown.dk vil blive presset af Groupons aggressivitet.

Groupon- direktøren selv mener, at markedet ikke er stort nok til alle de deal-sites, der findes i dag og at der om et år er under 10 sites tilbage (Børsen, p. 40).

Cannes jury-medlem: To tendenser, der er på tilbagetog

Det danske jury-medlem i Cannes, Olga Bastian, mener – ligesom Hanne Feldthus beskrev i sin klumme i går her på bureaubiz.dk – at meningsfuldhed, fælles handlekraft, ansvarlighed og positivisme var den dagsorden, Cannes-festivalen kom frem med.

Samtidig peger Olga Bastian på to tendenser, der synes at være på tilbagetog:

1) Reklamer, der tager meget firkantet fat i forholdet mellem kønnene. Nuancer fremfor stereotyper vinder frem i kommunikationen.

2) Det meget sære, mærkværdige og til tider bizarre, som hittede i reklamefilmen for et par år siden. Meningsløshed er ikke længere god valuta (Børsen, p. 42).

Cannes-vinder: 99 procent af alle reklamer er noget lort

Per Pedersen, der har vundet 12 løve-statuetter i Cannes, hader reklame:

“Vi er i realiteten to brancher. På den ene side, de 99 procent af reklamen, der er noget lort. Det fungerer som en sælger, der sætter foden i døren. På den anden side er der én procent, hvor man har gjort sig umage. Det er den del af reklamen, som vi belønner i Cannes” (Børsen, bagsiden).