Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Facebook er som telefonbogen. Man overvejer ikke, om man skal være der. Sådan lyder en holdning. Andre mener, at man kun skal være der, hvis man ved, hvad man vil bruge det til.

“Man skal ikke på de sociale medier, hvis man ikke ved, hvad man skal dèr, så laver man bare Second Life fadæsen en gang til”

Sådan udtrykte mediebloggeren Patrick Bay Damsted fra Soulfish det i en paneldebat på PostDanmarks arrangement Markedsinspiration 2010 for knap 700 marketingfolk.

Han lægger sig dermed på linje med Starbucks’ Matthew Guiste, som vi omtalte på bureaubiz i forgårs. Matthew Guiste mener, at man skal lægge mange ressourcer i at være på de sociale medier.

Timme Bisgaard Munk fra netforummet K-Forum var den anden paneldeltager og han var ikke enig.

“Man skal være på nettet. Google er et godt eksempel. De laver fantastiske fejlskud, for eksempel the Wave, men det er bare ærgerligt. Man skal prøve nogle ting af og gøre sig nogle erfaringer,” sagde han.

Medieforsker Lars Holmsgaard Christensen var enig med Timme Munksgaard: “Tilstedeværelse er nøgleordet. Man spørger heller ikke sig selv om man skal være i telefonbogen.”

Matthew Guiste fortalte at Starbucks er på nettet for at skabe relationer – ikke salg – og at relationerne også fører til happenings i den virkelige verden.

Samme form for interaktion gav Patrick Bay Damsted et eksempel på:

“Albani har kørt en kampagne, hvor man kunne sende sit billede ind og komme med på de fynske øldåser. Det er en fin Facebook kampagne. Den har fået en masse hits og masser af venner og der var naturligvis knyttet en event til kampagnen, der gik ud på, at stille verdens største øldåse op foran domkirken i Odense”.

Ifølge Patrick Bay Damsted gav kampagnen Albani et skub i salget af øl på index 147.

Han kom også med et dårligt eksempel, nemlig Burger Kings SacrificeKampagne, fordi den gik stik imod grundideen i Facebook. Hvis man ofrede (afmeldte) 10 venner, kunne man få point til en burger. Normalt får man ikke besked når man afmeldes, men i dette tilfælde fik man besked om, at man blev ofret for en burger.

Resultatet af at oprette sig på Facebook og så ikke ofre ressourcer på at pleje profilen er, at Facebook indeholder en kirkegård af virksomheder, der har glemt, hvad de skulle der og så har efterladt en masse fans.

Ifølge medieforsker Lars Holmsgaard Christensen er det ikke et problem. Han mener, at selvom der kan være dødt på en Facebook side, kan der pludseligopstå en situation, der gør, at man har behov for at være i dialog med sine kunder. Han brugte SAS som det gode eksempel. I forbindelse med askeskyen kunne SAS reagere hurtigt og informere på Facebook omkring afgange og give personlige svar på spørgsmål fra kunderne.

Afslutningsvis blev man enige om, at det ikke nødvendigvis er målbart at være på de sociale medier. Det gælder om at give folk noget værdi og have det sjovt. Og her var man således også helt enige med Matthew Guiste fra Starbucks.

Kommentarer

  1. Hvor bliver det skønt, når vi endelig rykker os op af dynget og bevæger os væk fra den evige snak om, hvorvidt man skal eller ikke skal være på sociale medier og begynder at snakker om målbarhed.

    Målbarhed betyder jo ikke altid bundlinje, men kan være meget andet. Mit mantra er, at sociale medier, skal hænge sammen med virksomhedens overordnede kommunikations og forretningsstrategi, og derfor skal der naturligvis gøres et forsøg på, at måle den afledte effekt.

    Sociale medier kan styrke mange ting, ud over traditionelle kommunikations og PR mål. Det bliver blandt andet benyttet i HR, innovation, salg, CLM og CRM processer, som måler på andre parametre, end dem vi traditionelt bruger inden for kommunikation.

  2. Spørgsmålet er vel ikke om virksomhederne skal være i de sociale medier eller ej, men om de ønsker at være aktive i den kommunikation, der allerede foregår.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club