Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Reklamebranchen har kostet teleaktionærerne dyrt, lyder det fra telenalytikeren John Strand som kommentar til en kronik fra DDBs Poul Mikkelsen. Kim Jong Andersen giver ham svar på tiltale.

Poul Mikkelsens kronik i Børsen – som også blev bragt på Bureaubiz – der var en reaktion på topchefers udmelding i Børsen om, at de nedprioriterede markedsføring og branding, udløste i første omgang nogle positive kommentarer fra andre reklamefolk.

Efterfølgende har der dog udviklet sig en skarp debat mellem teleanalytiker John Strand på den ene side og Kim Jong Andersen, der er direktør for integration og digital udvikling på DDB og endvidere deler kontor med Poul Mikkelsen på den anden side.

John Strand, som ofte bliver brugt som kommentator vedrørende telemarkedet i de store dagblade, revser både DDB og Kunde & Co for deres reklameindsats for telekunder, og mener generelt at hele branchen har kostet televirksomhedernes aktionærer mange penge.

Teleanalytikeren skriver blandt andet til Kim Jong Andersen: “Eller skal jeg sige det på en anden måde, så er der omvendt proportionalitet mellem det teleselskaber bruger hos din branche og hvor godt de klarer sig”.

Kim Jong Andersen er selvsagt ikke enig i teleanalytikerens betragtninger og det fyger derfor frem og tilbage med argumenter, mediaspending og hvilke selskaber, der klarer sig bedst. Se debatten her.

Diskussionen slutter (indtil videre?) med, at Strand skyder hårdt direkte på Poul Mikkelsen og han påstår, at da Poul Mikkelsen og DDB havde TDC som kunde, fejlede de fuldstændig:

“Hvis du ser på TDC i den periode, hvor Poul Mikkelsen var brand ansvarlig så er det den periode hvor TDC klarede sig dårligt på mobilområdet – det var den periode hvor TDC´s andel af gross adds (nye kunder, red.) faldt fra over 40% til under 5%.

 

 

 

Kommentarer

  1. Hvis bare alle snart forstod, at det var ret fornuftigt at segmentere – og her mener jeg ikke den ene avis frem for den anden – men 1:1. Så annoncører, media- og reklamebureauer ville optimere budgetterne.Så ville alle være glade: Poul, Strand… men måske ikke aviserne?

  2. Herre Jemini

    Hvis nu John havde læst kroniken ordentligt, så ville han bemærke at min pointe handler om at taktiske tiltag, reklamebårne eller ikke, har større effekt hvis de tager udgangspunkt i en værdiposition som kunderne værdsætter. For et teleselskab kan en sådan position være lav pris (CBB, On-phone, Call me). Det kan være klarhed og no thrill (Tellmore) Men det kan også være tryghed, sortiment og kvalitet (TDC).
    De teleselskaber der ikke har fået skabt sig en kundeorienteret værdiplatform, kan sprøjte penge i markedsføring, uden effekt. (Jeg nævner ingen navne).
    Det var det, hr Strand, at kroniken handlede om.

    Jeg ved ikke om du engang er blevet sparket af en reklamemand, men din reaktion virker en smule overdrevet. Du lever jo af at markedet er indviklet. Derfor passer det dig selvfølgelig dårligt at snakken fjerner sig fra dine statestikker og beregninger. Husk bare to ting:
    1: Tal er dumme.
    2: Det der ikke er kommunikeret, findes ikke.

    Mit job i TDC, hvor jeg faktisk var interim ansat i 2 1/2 år var at forsøge at skabe tværgående energier i en silovirksomhed.
    Samt at skabe en fælles brandplatform for det der som udgangspunkt var 7 selskaber med hver sin brand identitet. Det findes der tal for at jeg klarede rigtig godt.
    Hvad angår TDC’s forretningsmæssige udvikling i de år. Så kik lige i dine tabeller og tæl så hvor mange mobilselskaber der etablerede sig i de år. Og tjek så lige deres prispolitik. Jeg synes faktisk det er imponerende at TDC gik 5% fem med en pris der var dobbelt så høj.
    Se det er derfor at tal er dumme, hvis de bliver brugt af en oportunist.

    Dialogen stopper her for vores vedkommende.

  3. Kære Poul Mikkelsen

    Du har ret i at konkurrencen på telemarkedet blev skærpet i den periode du var hos TDC og det var vel sammen med dårlig strategi og eksekvering årsagen til at klarede sig så dårligt i den perioden du var hos TDC.

    Fakta er at 1H 1999 til 2H 2000 fik TDC Mobil en vækst på 509.334 kunder svarende til 40,7% af alle gross adds på det danske mobilmarked i den periode.

    I perioden 2H 2000 til 1H 2003 fik TDC Mobil en vækst på 23.216 kunder svarende til 2,3% af de gross adds der var i den periode. I den samme periode fik Telmore 320.766 kunder svarende til 32,1% af kundevæksten i perioden og CBB fik en vækst på 116.241 kunder svarende til 11,6% af de kunder markedet voksede med i den periode.

    Meget enkelt så fik to små aktører fik 43,7% af alle de nye kunder i den periode hvor TDC med deres store marketing budget, brede distribution etc. fik 2,3% af væksten i markedet. Tallene for Telia og Orange var i den samme periode henholdsvis 15,6% og 5,5% af kundevæksten i perioden 2H 2000 til 1H 2003.

    Mellem os to så har jeg alle faktuelle tal herunder de regnskabsmæssige tal liggende og de underbygger alle sammen mine påstande.

    Smut du bare vidre til den næste kunde og fortææl at de skal købe noget mere reklame der kan skabe omsætning i jeres butik.

    Hilsen

    John Strand

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club