Skiltekoncern satser på branding-forretning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at skiltevirksomheden Modulex tilbyder totalløsninger inden for rebranding. Samt at frygten for den røde regering giver fremgang til PR-bureauer.

Skiltekoncernen Modulex A/S, der helt tilbage i 1963 blev grundlagt af Lego-stifteren Godfred Kirk Christiansen, satser på en ny forretningsenhed, Brand On, der tilbyder især store multinationale selskaber totalløsninger inden for rebranding.

“Der er vækst i globale virksomheders rebranding på tværs af landebrancher. Det åbner et stort marked for os, når vi samler alle vores kompetencer og erfaringer. Med Brand On tilbyder vi os selv som total entreprenør over for de store multinationale selskaber”, siger adm.dir. Søren Bendt.

Med Brand On sourcer, shipper og monterer Modulex alt fra facadeskilte, indendørs skilte og digitale skilte til bannere og kommunikativ grafik.

“I modsætning til vores konkurrenter har vi nemlig via vores historiske Lego-tilknytning et tæt globalt netværk, som vi kan trække på. Og det er en fordel, som er guld værd”, siger adm.dir. Søren Bendt., der fortæller at de kommende års primære vækst skal ske i Europa og USA.

En af de kunder, Modulex allerede har rebrandet, er den franske energikoncern Alstom, der i 2010 købte el-ditributøren Areva og skabte en ny division , der hedder Alstom Grid.

Det betød rebranding af 146 lokaliteter fordelt over 45 lande på seks kontinenter. Blandt andet erstattede Modulex Arevas gamle facadeskilte i løbet af en enkelt weekend.

Modulex beskæftiger 140 medarbejdere og havde i 2010 en nettoomsætning på 127 mio. kroner og et resultat før skat på tre mio. kroner (Børsen, p. 16).

Den nye regering betyder mere arbejde for PR-bureauer

Allerede frygten for at få en rød regering, gav PR-bureauerne ekstra arbejde i 2010, fordi virksomhederne følte trang til at blande sig i debatten på Christiansborg.

Ifølge adm.dir. i PR-bureauet Burson-Marsteller, Kim Larsen, var virksomhederne bange for udsigten til, at der kom politikere på banen, der udviste meget lidt forståelse for erhvervslivets vilkår.

Og efter, at regeringen så kom til, er flere virksomheder nervøse over politikernes voksende trang til at detailregulere, mener Geelmuyden.Kieses bestyrelsesformand og partner, Jeppe Kjær Vedding.

Det har givet ekstra arbejde hos begge bureauer samt hos den øvrige branche. Ifølge brancheforeningen, Public Relations Branchen, mærker man at stadig flere aktører fra erhvervslivet forsøger at øve politisk indflydelse:

“Der er en voksende bevidsthed om, at det er vigtigt, og at mulighederne er der”, siger formanden, Morten Grøn, der også er partner i kommunikationsvirksomheden Kreab Gavin Anderson.

Det tyder dog på, at frygten ikke bør være så stor. I hvertfald møder Kim Larsen fra Burson-Marsteller stor imødekommehed på Christiansborg, hvor hoveddagsorden netop er vækst og arbejdspladser, som primært skal komme fra erhvervslivet (Børsen, p. 38-39).