Skjult kamera skal formidle debat om overgreb

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ogilvy har hjulpet Mellemfolkeligt Samvirke med en større branding-kampagne, der skal skabe større engagement.

Mellemfolkeligt Samvirke har netop lanceret en ny kampagne, der skal skabe debat om krænkelser i først og fremmest Afrika.

Det kreative virkemiddel er skjult kamera på en stille dansk villavej, hvor beboerne får sig noget af et chok, da bulldozere, kraner og opmålere kommer anstigende og lægger an til at rive deres huse ned.

Reaktionerne er selvsagt skarpe – men ifølge filmen er den form for krænkelser hverdag i Afrika. Også reaktionerne på filmen er skarpe, og nogle mener, at det må være rent skuespil. Det afvises dog af Mikala Rørbech, pressechef i Mellemfolkeligt Samvirke.

“Entreprenørerne i filmen er skuespillere, men det er villaejerne – beboerne – ikke. Deres reaktion er ægte; de blev rystede og reagerede voldsomt. Vi fik efterfølgende deres tilladelse til at vise filmen – og en anerkendelse af, at det er i en god sags tjeneste,” siger Mikala Rørbech.

Filmen er skabt af Ogilvy, og er led i en større branding-kampagne, der skal hjælpe med at skabe større engagement hos danskerne.

Den blev lanceret i går kl. 11 ved at opfordre venner af Mellemfolkeligt Samvirke til at dele den på Facebook. Der har foreløbigt givet 15.000 visninger – et resultat, som man er tilfredse med i Mellemfolkeligt Samvirke.