Bureaubiz fortsætter serien “Dén ville jeg ønske, jeg havde lavet”, hvor kreative sætter fingeren på et stykke overbevisende kommunikation, der kun har én større ulempe: At det ikke er lavet af dem selv – eller af nogen på deres bureau.
Thomas Torp, Greys kreative direktør, hiver et brandaktuelt spot frem, når han skal give roser. Men det er ikke klassens smukke pige med alle de rette træk, der får buketten.
“Jeg vil gerne fremhæve Skousen … også selv om selve dét at reklamere for billige hårde hvidevarer er snothamrende uærligt og utroværdigt. Fordi enhver ved, at du kan få det billigere i Aldi og Bilka og i netbutikkerne. I virkeligheden burde Skousen dreje nøglen om, men nej: De bruger deres sidste sparepenge på at gå på tv og fortælle deres historie”, siger Thomas Torp.
Hvad er det, du kan lide?
“At Søs Egelind spiller den dumme dansker – lige for tiden er hun hestehandler – der gør en god handel, i en fart. Det er plat dansk humor, og der er en liking i de spots og en udmærket branding. Skousen formår – oven på awareness og liking – at skabe brandlove, et egentligt tilhørsforhold, som ikke lykkes for hverken Aldi, Bilka eller netbutikkerne”, siger Thomas Torp.
Et tilhørsforhold? Til Skousen??
“Ja, der er ikke langt mellem produktet og kommunikationen, og når det samtidig er så uhøjtideligt, så bliver Skousen de hårde hvidevarers svar på Damhuskroen – krejleragtigt, men du ved, hvad du får. De kæmper med åben pande og taler om en god handel, som var det et kræmmermarked – og det er det vel nok. Få 3 vaskemaskiner, betal for 2. Og du kan ikke krejle i Aldi, Bilka eller på nettet”, siger Thomas Torp.
Du tænker ikke “Er Harry begyndt at sælge vaskemaskiner?”, når Søs Egelind taler?
“Jo – og nej. Jeg ville ikke selv anbefale hende, men her viser Søs Egelind måske, at hun er blevet så voksen og stor nok til ikke at blive sat i bås. Samtidig spiller hun i Skousen-spottene på samme potpourri af karakterer, som man kender fra Kongeriget på tv”, siger Thomas Torp.
Men stadig: Både hørt og set før …
“Ja, Skousens tv-reklamer indeholder ingen af de ingredienser, som giver vinderchancer i Cannes: Originalitet og storhed – altså når noget er større end Danmark. Men Skousens har et USP – krejlermarkedet – og de udnytter det lille talent til fulde”, siger Thomas Torp.
Se alle Skousens reklamefilm her:
http://www.skousen.dk/Reklamefilm-511.aspx