Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Ny teknologi testes nu med henblik på at supplere data i mediabureauernes forretningsområder for RTB og retargeting.

Big data er et af tidens store buzz-words. Men uanset hvad Big data egentlig er, så er der ingen tvivl om, at den digitale verden giver adgang til meget store mængder data – og at det har lagt grunden til nye store forretningsområder for mediabureauerne omkring Real time Bidding (RTB) og retargeting.

I centrum for dataindsamlingen står cookies – men de er samtidig genstand for politisk opmærksomhed, og EU har vedtaget en række regler for anvendelsen. Det betyder bl.a., at sites skal gøre opmærksom på anvendelsen og give mulighed for at slette dem.

Uden cookies vil det hæmme både sites’ muligheder for service og bureauernes nye forretningsområder, og noget tyder på, at der er sket en øget sletning af cookies.

“I hvert fald kan Adform fortælle, at der ser ud til at være sket en øget sletning af cookies i takt med debatten og den øgede opmærksomhed på cookies,” siger Mads Peter Olsen, der er digital direktør hos Mindshare.

Han er dog ikke grundlæggende bekymret for udviklingen omkring cookies.

“Jeg tror ikke, det er en udvikling, der vil fortsætte. Opmærksomheden vil få nogen til at reagere, men jeg tror, at mange godt kan gennemskue anvendelsen og de fordele, cookies giver, så jeg tror, cookies-anvendelsen vil stabilisere sig,” siger Mads Peter Olsen.

Det er dog ikke kun sletning af cookies, der udfordrer data-adgangen.

“Mobile enheder har cookies disabled per default når de kommer fra fabrikken, og derfor indebærer den stigende mobile anvendelse en udfordring for det datagrundlag, vi har at arbejde med” siger Mads Peter Olsen.

Det skal en ny teknologi fra Adform afhjælpe. Mindshare har netop i fredags taget den i anvendelse på en kampagne.

Alle mobiltelefoner, tablets og computere giver en række offentligt tilgængelige informationer om f.eks. skærmindstillinger (lys, opløsning m.m.), browserindstillinger og plugins, installerede apps, styresystem, tidszone, enhedstype og producent, netværksudbyder m.fl. Disse informationer bruges til at give et ID på en bruger på samme måde som en cookie er et ID.

“Det er ikke en metode, der giver et lige så præcist datagrundlag som cookies, så det kan ikke erstatte dem. Men jeg forestiller mig at en kombination af cookies og denne metode vil kunne fungere godt,” siger Mads Peter Olsen og fortsætter:

“Adform fortæller om positive resultater i tyske cases, mens vi ingen erfaringer har herhjemme. Vi tester nu metoden som de første i Danmark, men er først startet i fredags, og har derfor endnu ingen resultater, så det bliver spændende at følge resultaterne.”

Kommentarer

  1. Jeg antager at det ikke er med bagtanke at Mads undlader at skelne mellem 1st or 3rd party cookies – når han taler om standard indstillingen på mobile enheder. Det er kun sidstnævnte det gælder for, altså den som mediebranchen i stor grad “lever” af.

    Det er godt at læse der sker noget på området, og jeg håber denne udfordring bliver startskuddet for en generel oprustning af platforme og teknologier hos mediebureauerne. Det lyder til nogen ihvertfald er kommet ud af starthullerne 🙂

  2. At Adform skulle være de første til at teste thumbprints med andre mere aggresive metoder end cookies, sådan som artiklen citerer Mads Peter Olsen for er ikke korrekt der er mængder af eksempler. Panopticlick fra Electronic Frontier Foundation er fx et udmærket eksempel. Efter min mening er tiden løbet fra cookies og for så vidt også fra forsøg på workarounds via andre thumprinting-metoder og fremtiden ligger i “logged-in experiences” hvor vi som forbrugere har givet et aktivt tilsagn om at dele vores data i en bytteøkonomi hvor jeg får en service i bytte for mine data.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club