Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk

Til november lægger Aarhus hus til en kæmpe kreativ ’nonference’, som vil udfordre det traditionelle konferenceformat. Bureaubiz har talt med en af hovedkræfterne bag det kreative initiativ.

Det årligt tilbagevendende internationale event Creativity World Forum (CWF) bliver i år afholdt i Aarhus, der også fungerer som europæisk kulturhovedstad i 2017.

Idéen bag CWF er at samle klodens bedste kreative hjerner med det fælles mål at opnå en bedre fremtid ved hjælp af kreativitet.

På talerlisten til denne jyske udgave af Creativity World Forum, der løber over to dage, har man skaffet nogle yderst prominente verdensnavne.

På scenen i Aarhus kan blandt andet opleve designeren og filmskaberen Stefan Sagmeister, Tom Kelly fra innovationsselskabet IDEO samt den institutionelle innovator Indy Johar.

Fra vores egen kreative andedam lægger tøjdesigneren Henrik Vibskov, hjerneforskeren Peter Lund Madsen, Sissel Hansen – der er grundlægger af Startup Guide-bogserien, og flere andre personligheder – vejen forbi Aarhus.

Du kan se en videopræsentation af Creativity World Forum 17 her:

Da Creativity World Forum 17-konferencen, der brander sig som en nonference, allerede har solgt mere end 1000 billetter, ligner det allerede tegningen til en succes.

Men hvad kan man egentlig forvente sig af det kreative event, der ligger lunt i svinget til at blive danmarkshistoriens største af slagsen?

Bureaubiz har talt med en af hovedkræfterne bag det ambitiøse projekt, Adrian Fey, der kommer fra Aarhus-bureauet Culture Works, som tog det første initiativ til at Creativity World Forum skulle til Danmark tilbage i 2015.

I kalder Creativity World Forum for en nonference. Hvad skal det lige betyde?

”Det betyder, at vi bryder med det traditionelle konference-format. Her handler det ikke om bare at sidde og lytte, her handler det om at blive inspireret på kryds og tværs og skabe noget virkeligt. Vi vil ikke have, at folk bare tager til konference for at få et frirum fra den almindelige arbejdsdag og slår hjernen fra i en en-vejs kommunikation fra 2-3 ikoner på scenen. Vores mål er, at alle dem, der deltager i Creativity World Forum bliver aktivt deltagende”.


Adrian Fey er medstifter af Culture Works, der er initiativtager til  Creativity World Forum 17.

Hvordan får man folk til at deltage aktivt i en nonference?

”Noget af det, der er særligt ved vores nonference tilgang, er vores break out-sessions. Her sørger vi for, at alle kommer ud af den black box som en key-note session, der står alene, ofte kan være. Derfor har vi etableret forskellige relevante spor, som man kan tilmelde sig rundt om i Aarhus by,  efterfølgende. Hvis man f.eks. synes at mobile life er interessant – så går man ned og deltager i en session afholdt af vores samarbejdspartnere, som fortæller om deres tilgang og udfordringer – som man så involveres i på workshop-niveau. På den måde kan man både lade sig inspirere og inspirere andre på samme tid.”

Hvad er det egentlige mål med denne ret omfangsrige nonference?

”Hvis man koger det helt ned, så vil vi gerne levere et kreativ hyperdrive til, hvordan man kan bruge kreativitet som redskab til at lykkedes med sin forretning. Men mere konkret er det vores mål at sende de deltagende afsted med en oplevelse samt en række værktøjer, tilgange og idéer som de lettere kan omsætte i praksis efterfølgende, fordi de allerede har prøvet dem i praksis på nonferencen.”


Oversigt over de største navne der kommer til Creativity World Forum, hvor formand for Creative Circle Dorte Nielsen og radio24syv-chef Mads Brügger er værter. 

Hvordan prøver folk disse værktøjer og tilgange i praksis til nonferencen?

”Vores fremgangsmåde er, at de deltagende, efter hver dags keynote-sessions, får et sheet med take aways fra sessionerne, som skal hjælpe dem med at få sat de præsenterede idéer og tanker aktivt i værks i de efterfølgende break out-sessions. Til Creativity World Forum har vi desuden formuleret tre udfordringer, som de deltagende til nonferencen skal komme med deres bud på løsninger på. Disse løsningsforslag klædes de på til at kunne levere gennem vores mix af inspirerende foredrag og de kreative sessioner og workshops. Når CWF er ovre, vil vi have nogle yderst kompetente og kreative løsninger på hver af udfordringerne, som alle deltagere kan tage med sig hjem og bruge i deres arbejdsliv og hverdag.”

De tre kreative udfordringer til Creativity World Forum:
Mennesker: Hvordan fremelsker og plejer man sin kreativitet?
Virksomheder: Hvordan skaber man plads til kreative færdigheder og kompetencer?
By: Hvordan forvandler man byens kulturarv til mulighedernes by?

Det lyder som om, at I kræver ret meget af jeres deltagere. Er i ikke bange for at skræmme folk væk?

”Nu kan vi jo se, at vi med over 1000 solgte billetter, ikke har formået at skræmme særlig mange væk. Men jeg kender da godt selv, den der med at få ’noia’ over, at over at skulle deltage aktivt i noget nyt. Men som vi alle nok har oplevet, så føles det altid fedt at komme ud af sin comfort zone, når man først har taget skridtet. Vi sigter efter at skabe en følelsesmæssig oplevelse, som engagerer og aktiverer de deltagende, så de glemmer alle de små ting derhjemme – får mest muligt ud af nuet i form af nye tanker og nyttige nye kreative relationer.”

Creative World Forum foregår den 1.-2. November.

Du kan læse mere om nonferencen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club