Snapchat-guru: Bureauerne skal ind i kampen nu

Bertel Henning
freelancejournalist

Vi er vidner til et paradigmeskift inden for markedsføring og branding lige nu. Den stil, Snapchat har indledt, vil blive toneangivende og udfordre bureaubranchen på helt nye måder, mener Virginia Salas Kastilio, der bygger Snapchatstrategier for bl.a. BBC, Nasdaq og Uber.

“Der er én grund til, at jeg har succes med min forretning – og det er, at der er så mange, der endnu ikke fatter, hvad det her medie faktisk kan.”

Ordene kommer fra Virginia Salas Kastilio, kvinden bag ginicanbreathe.com, der i løbet af mindre end et år har vokset sig fra en idé på papir til at være et af klodens væsentligste navne inden for strategisk brug af sociale medier, og som fredag den 3. marts besøgte København for at holde oplæg i forbindelse med Social Media Week.

Hun startede selv ud som flittig Snapchatbruger, men har hurtigt lært at kommercialisere sin viden og har nu lavet Snapchatstrategier for blandt andre BBC, der eksempelvis er begyndt at lægge snigpremierer på de rasende populære Planet Earth-programmer på Snapchat, og for både Uber, Adobe og SoulPancake.

Hendes pointe bakkes op af Thomas Cilius, CEO i Snaplytics, der ernærer sig ved at levere Snapchat-analyse til erhvervslivet:

“Interessant nok, så har vi meget få danske kunder – cirka 3 procent af kundebasen. Modenheden til at bruge et medie som Snapchat i Danmark er simpelthen ikke ret stor endnu,” fortæller han. (Det er først pr. 1. marts, at det er blevet muligt at annoncere på Snapchat, red.)

Blogging i realtid
For Virginia Salas Kastilio er Snapchat selve symbolet på, hvad der er ved at ske med sociale medier lige nu; og samtidig grunden til, at ikke mindst salgs- og marketingbranchen skal til at vågne gevaldigt op.

“Vi ved jo allesammen, at TV taber terræn til navnlig de unge seere. Der er ikke nogen, der gider sidde og se reklamer længere, og der er ingen, der interesserer sig for gammelt content – det er det, der sker lige nu, der betyder noget,” siger Virginia Salas Kastilio.

Hun forklarer, at netop Snapchats funktion, hvor man som bruger kan dele billeder og videoklip hen over dagen, og på den måde vise et realtidsbillede af sig selv eller sin virksomhed, er ‘det nye sort’ for sociale medier.

Af samme grund har en række konkurrenter allerede meldt sig med tilsvarende services, bedst kendt er nok Facebook Messengers ‘dage’ og en lignende funktion på Instagram, der begge i grove træk fungerer ligesom Snapchats historier.

“Dybest set er det jo real-time blogging, og det er en helt ny måde for de unge at kommunikere på,” siger Virginia Salas Kastilio.

‘Gå direkte til butikken’
Men problemet er, at hvor navnlig Facebook for længst er blevet et væsentligt markedsføringsværktøj for enhver seriøs virksomhed, halter brugen af Snapchat stadig efter.

Mange ser stadig Snapchat primært som et beskedværktøj og som forum for et væld af stolt knejsende kønsorganer – en tendens, der er affødt af Snapchats feature med, at billeder og video forsvinder for evigt, efter at modtageren har set dem – men virkeligheden for de 16-35-årige er, at mediet repræsenterer en helt ny tilgang til kommunikation, som virksomhederne endnu ikke helt har begrebet mulighederne i, lyder det.

En af grundene er, at mange virksomheder har haft svært ved at se, hvordan man kunne skabe konvertering fra en besked-app, hvor likes og kommentarer ikke eksisterer, og man på mange måder kommunikerer ud i et tomrum. Men det problem er løst, og flere virksomheder har fanget det allerede:

“Se på Victorias Secret. Jeg sad og kiggede på deres Snapchat-story forleden dag, og her var der pludselig et sted, hvor der stod ‘tryk her for at shoppe’. Da jeg trykkede på den, røg jeg direkte til deres webshop – så er der virkelig muligheder, ikke?” siger Virginia Salas Kastilio med et lille grin.

Hun fortsætter sin begejstring ved at understrege, at det blotte faktum, at mange virksomheder stadig halter bagefter på Snapchat, rummer muligheder i sig selv. For brugerne er der, og der er god plads til både influencer-drevet og corporate content, uden at man drukner blandt konkurrenterne.

Drop det glittede
Men et væsentligt parameter er, at det skal være ‘ægte’ content, lyder det samstemmende fra Kastilio og Thomas Cilius.

“Hvis jeg skulle ansætte en social media manager i dag, så ville jeg kigge til filmskolen, for det er mere og mere vigtigt, at man laver et narrativ omkring sit brand. At det så bliver mindre poleret, er faktisk bare en positiv ting i min optik, og det er netop det, der er med Snapchat, at det er en platform hvor ærlighed og autenticitet spiller en kæmpe rolle,” mener Thomas Cilius og tilføjer:

“De fleste brands, som bruger Snapchat, har cirka to gange 100 sekunders story om ugen – det er meget indhold, og derfor skal det være mere end bare glittede reklamefotos. Det bliver optaget med telefonen, og det skal gå stærkt, så det bliver ikke helt så pænt, som det man ser andre steder – og det er i virkeligheden også lækkert forfriskende.”

Virginia Salas Kastilio er enig:

“Det svære er at finde ud af, hvilken type indhold man skal gå efter at skabe. Det skal være det specielle, det, der bevæger dig, eller det sjove, og det skal holdes frisk og anderledes. Det er det, mange får galt i halsen,” forklarer Kastilio.

“Der er folk her i USA, der betaler 250.000 dollars for en viralfilm, mens private personer laver det samme helt gratis. Alle kan købe en Iphone og skabe viralt indhold, så der er meget konkurrence, og det er en udfordring, men det giver også virksomheder muligheder, hvis de for eksempel tør lade medarbejderne lægge indhold op selv og tage folk med derhen, hvor de ikke ellers kommer.”

Fem fede at følge på Snapchat ifølge Virginia Salas Kastilio:

  • Disney, der er begyndt at producere indhold specifikt til Snapchat
  • Refinery29 – et online-dameblad med masser af kant
  • Wow Air – brugte store penge sidste sommer på at sende Snapchat-influencers verden rundt udelukkende for at snappe
  • Victorias Secret, der har løst konverteringsudfordringen med links direkte ind i webshoppen
  • BBC, der blandt andet lægger miniepisoder af succesprogrammerne Planet Earth på Snapchat