Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Et hobbyprojekt blev hurtigt så stor en succes, at Jonathan Wichmann blev tvunget til at vælge mellem det og et fast job hos Partners.

Jonathan Wichmann har fået enorm opmærksomhed for sit arbejde med sociale medier hos Mærsk. Også internationalt – og det er reelt baggrunden for, at han endte i et dilemma.

I efteråret tiltrådte han nemlig et job som social media ekspert hos Wibroe, Duckert & Partners – et jobskifte, der fik betydelig opmærksomhed.

“Men samtidig var jeg blevet kontakt af en englænder, der mente, at Mærsk-arbejdet kunne bruges mere bredt til at hjælpe andre BtB virksomheder. Modellen var baseret på en slags forening, og det var nærmest et slags hobby-projekt, som jeg aftalte med Partners, at jeg sagtens kunne være involveret i ved siden af. Der kunne måske endda være synergier at hente,” siger Jonathan Wichmann og fortsætter:

“Projektet voksede sig dog meget hurtigt stort – og så stort at det var umuligt at kombinere det med et fast job hos Partners. Derfor var jeg nødt til at vælge.”

Jonathan Wichmann valgte Orca Social, som projektet hedder samtidig med at han overgik til en free-lance-tilknytning til Partners.

“Siden er det blevet en mere ad-hoc baseret tilknytning, hvor jeg involveres i udvalgte projekter. Det passer mig godt. Der er mange andre på bureauet, der kan håndtere social media, og på den måde beskæftiger jeg mig først og fremmest med de projekter, hvor jeg kan tilføre størst værdi,” siger Jonathan Wichmann.

Det var Edward Major med en fortid hos bl.a. Oracle, der kontaktede Jonathan Wichmann, og konceptet i Orca Social er en slags forening, hvor medlemmerne både kan føre en dialog med Jonathan Wichmann og Edward Major, deltage i workshops samt udveksle erfaringer med hinanden.

“Det er en anderledes tilgang end den traditionelle konsulent, der gennemfører et projekt og så bevæger sig videre. Vi stiller alt generisk til rådighed, og så hjælper vi dem løbende. Men vi producerer ikke noget for medlemmerne. Vi samler og formidler viden, og vi hjælper dem med at styre i den rigtige retning for forretningen – få styr på tone of voice, story-telling etc. De skal tage ejerskab selv. Det er en model, som passer mig rigtig godt – og som jeg synes passer godt til tiden,” siger Jonathan Wichmann og fortsætter:

“Disse store BtB virksomheder har faktisk rigtig mange gode historier at fortælle – historier som kan give dem en dialog med en lang række interessenter og derved gøre noget godt for dem.”

Jonathan Wichmann fremhæver samtidig både employer brandingen i at få fortalt historierne samt mulige effektiviseringer ved at bruge sociale medier.

“McKinsey har opgjort at vidensarbejdere bruger 28 timer om ugen på at læse og besvare emails samt møder. De har samtidig opgjort, at man kan opnå en effektivisering på 20-25 pct., hvis man finder ud af at bruge sociale medier i dialogen og det daglige arbejde. Det er noget, som virksomhedsledere forstår,” siger Jonathan Wichmann.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer