Socialdemokraterne har valgt nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Valgkampen er i gang, og bag den nye kampagne ”En fair løsning” fra S og SF står Socialdemokraternes nye bureau – et bureau, der ikke rutter med kampagnemidlerne.

Lad os tolke det som grundighed og et udtryk for, at valg af reklamebureau er en opgave, som de politiske partier ikke tager let på.

Sidste sommer luftede de konservative muilgheden for et nyt reklamebureau, og efter en proces, der involverede 25 bureauer, havde man fundet frem til Adtomic – i januar. Efter et halvt år.

Nu følger så Socialdemokraterne, der i løbet af de seneste seks måneder har været på jagt efter et reklamebureau, som skal bistå partiet med at forberede det kommende folketingsvalg.

I modsætning til de konservative afholdt Socialdemokraterne ikke en egentlig bureaukonkurrencen, men “så nærmere på 3-4 bureauer”, førend valget på Advice.

“Advice er særligt gode til at håndtere store og ret komplekse kampagner. Derfor faldt valget på dem”, siger partisekretær Lars Midtiby om valget af partiets nye bureau, der også er bureau for den aktuelle kampagne for S-SF planen “En fair løsning”.

Hos Advice glæder adm. direktør Espen Meyer Højlund sig til samarbejdet – og på samme måde som dén udmelding er den mindst overraskende i forbindelse med en ny kunde, så er moderne valgkamp den mest udfordrende form for kommunikation, man kan forestille sig, mener han.

“Intet matcher den kampplads mellem positioner, som en valgkamp er. Du skal være helt utrolig skarp i din kommunikation, samtidig med at du skal levere en platform, som ikke bare appellerer til 100vis af kandidater, men også 1000vis af græsrødder. En valgkamp er det område, hvor der om noget er brug for integreret kommunikation,” siger Espen Meyer Højlund.

Altså bredde, åbenhed og evnen til at tordne igennem, hvis det skal være – og det skal det, for folketingsvalget, der senest kommer til november næste år, kan ses som en præsidentvalgkamp, mener Meyer Højlund.

Og apropos præsident …

“Du kan ikke tale politisk kommunikation uden at nævne Barack Oboma. Evnen til at mobilisere nedefra og hente ressourcer er bl.a., hvad han stod for – og hvad en valgkamp drejer sig om. Og vi har specialiseret os i at orkestrere og aktivere netværk,” siger Espen Meyer Højlund.

Netop netværk var da også, hvad Radio- og tv-nævnet lagde vægt på, da man i sin tid valgte Advice – sammen med Metaphor og Maxus – til at stå for kampagnen om overgangen til digitalt tv i Danmark. Med et budget på 43 mio. kr. var kampagnen den største statslige oplysningskampagne nogensinde. 99,7 pct. af de husstande, der var berørte af overgangen, var klar til det nye tv-signal – mået var 98 pct.

Men med til historien – og rar læsning for en budgetbevidst socialdemokrat, der lige har valgt nyt bureau – hører, at kampagnen nåede målet for færre penge end de afsatte. Over 1,2 mio. kr. blev ikke brugt, og sekretariatet for Det Nye TV-signal har således sendt beløbet tilbage til staten.