Sociale bogmærker til en trængende reklamebranche

Peter Engholm
25@mail.dk

KeeMedia er socialt netværk til bl.a. den gruppe, der tilsyneladende ikke kan håndtere sociale netværk: Bureauerne. Sitet er i udviklet i samarbejde med Scanad.

I går konkluderede den britiske bureauorganisation IPA – ifølge Markedsføring – at 2 ud af 3 reklamebureauer ikke er klædt tilstrækkeligt på til at håndtere forandringerne i kølvandet på sociale medier.

Men nu kommer KeeMedia.dk, hvor medarbejdere “i den danske reklame- og mediabranche kan promovere sig selv, dele inspiration og vise deres reklamekampagner”. KeeMedia er et socialt netværk, hvor brugerne kan registrere sig og lægge bogmærker ind til kampagner, virale film, web sites eller andet, som de mener kan interessere resten af branchen.

“KeeMedia er beregnet til, at bureauerne og medarbejderne kan vise deres arbejde frem, høre andres kommentarer og få det bedømt,” siger Daniel Madié, som står bag sitet.

“Det er mit håb, at branchen vil tage sitet til sig, og at de vil anvende det i deres egen markedsføring. Internet har jo gjort, at kunderne bruger hele nettet til at finde de bedste samarbejdspartnere, og i den forbindelse er et site som KeeMedia et vigtigt sted at promovere sit arbejde. Hvis man søger på YouTube, kan det jo være svært at finde ud af, hvilke danske bureauer, som står bag hvilke kampagner. Man drukner let i mængden af globale tilbud”.

Selv om KeeMedia.dk er et rent dansk site, er der ifølge Daniel Madié intet til hinder for, at man kan pege på reklamer fra udlandet, hvis man mener, at det er relevant . Desuden kan personer, der blogger, lægge links til deres artikler ind direkte på KeeMedia for dels at skabe trafik, dels at gøre opmærksom på sig selv.

KeeMedia er udviklet i samarbejde med Scanad Evolution Agency, der ser sitet både som et showroom og et øvelsesterræn – til gavn for bureauets kunder. Jens Strandbygaard, digital business director i Scanad, siger:

“Der er ingen tvivl om, at sociale netværk kommer til at spille en meget stor rolle i fremtidens markedsføring. Forbrugerne køber jo ikke alene et nyt køleskab, fordi de har set det præsenteret med flotte farver på producentens hjemmeside, men fordi de har googlet, læst anmeldelser på nettet og hørt deres venner til det. Vi lancerer i løbet af foråret en række spændende sites for vore kunder, så dem skal vi da også vise frem herinde.”