Sociale medier bør ikke være en selvstændig disciplin

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald ikke hos PR-bureauer. Det er baggrunden for en redfinering hos Hansen Agenda.

PR står for Public Relations men har i mange år i realiteten været oversat til Press Relations, fordi medierne var gate-keeperen til offentligheden.

Sådan er det ikke i en verden fuld af sociale medier. Nu kan man komme til offentligheden uden at skulle gennem redaktionerne hos medier – eller køber annoncer i selvsamme.

Det giver PR-branchen helt nye muligheder, og mange bureauer er i fuld gang med at tænke de sociale medier ind – nøjagtig lige som mange reklamebureauer tænker den digitale verden ind.

Men PR-bureauer bør ikke etablere selvstændige social media funktioner eller kompetencer. I hvert fald er det sådan Lotte Hansen fra Hansen Agenda ser på det. Det var efter et researchbesøg af forsker Henrik Merkelsen fra universitetet i Lund, at der for alvor blev sat ord på ændringen i bureauets tilgang.

Om årsagen til sit forskningsprojekt, siger Henrik Merkelsen:

”De sociale medier har nogle implikationer for, hvordan samfundsdialogen foregår og på PR-bureauerne er nogle nødt til at være i frontlinjen. De skal jo rådgive kunderne om de spørgsmål. PR-bureauerne er blandt de første der ser det nye og skaber muligheder og potentialer, men de er jo ikke blot neutrale iagttagere,” siger Henrik Merkelsen og fortsætter:

”Det giver ikke mening at have en teknisk tilgang eller en særlig plan for sin tilstedeværelse, vi er alle sammen online/offline og i stigende grad flyder de to ting sammen. I den tidlige internet-alder gav det måske mening med hjælp til det nye medie, men man kan eksempel ikke længere tale om ’online reputation’ som en særlig dimension af et omdømme.”

Lotte Hansen er enig med Henrik Merkelsen i, at branchen er i gang med at ”lave en stat i staten” – det der burde være et middel bliver målet i sig selv.

Hansen Agenda, der i øvrigt bor sammen med det digitale bureau Konstellation, søger derfor målrettet efter at få lov til at arbejde med kunder og potentielle kunders efterspørgsel på content.

“Desuden indtænker vi alle baner på motorvejen selvom vi bookes til en PR plan og nogle gange er der ikke nogle traditionelle medier i det,” siger Lotte Hansen og fortsætter:

“Nogle vil måske opfatte det som en triviel iagttagelse, men nogle gange skal et metodeskifte ske mere radikalt i en firmapolitik end at udlicitere problemet til en social medieekspert uden den samlede strategiske tilgang. Vi har jo heller ikke ansatte med speciale i at bruge telefonen, for nu at sætte det lidt firkantet op.”