På den ene side kan det forekomme ironisk, at satse på internettet, når man skal have unge til at bevæge sig. For er det ikke netop det, de undlader i takt med at de klistrer sig mere og mere til computeren?
På den anden side – hvis man vil have fat i dem, så må man være der, hvor man finder dem.
Og det er så, hvad Public har gjort for Sundhedsstyrelsen i en ny kampagne for mere fysisk aktivitet blandt børn og unge.
Kampagnen tager både en web-applikation og Flash Mobs i brug, når budskabet skal formidles.
Web-applikationen er baseret på tre film på nettet hvor brugerne kan indsætte sig selv i historierne hvor to hamstre spiller hovedrollen. “The Hamstershow” rummer også en pæn del nyudvikling i forhold hvad den slags applikationer har kunnet før:
“Idéen med at kunne sætte sit ansigt ind i en film er kendt, men vi gør det på en ny måde. Det har været afgørende for filmene at ansigtsmimikken er med til at fortælle historien. Til det har vi udviklet nogle ting som ikke er set før og som giver en ekstra oplevelse for både den der sætter sig selv ind i filmen og den der modtager den”, siger Morten Høst, kreativ ansvarlig hos Public.
For Sundhedsstyrelsen har det også været vigtigt at prøve noget nyt. Styrelsen har tidligere brugt sociale medier i deres kampagner og går med denne kampagne videre af den vej.
“Der er tale om et forsøg, men det er vigtigt for Sundhedsstyrelsen at forsøge at gå nye veje. Det spændende med de sociale medier er jo, at vi ikke kun får formidlet vores budskaber, men også får involveret målgruppen i budskabsformidlingen,” siger Tue Kristensen, projektleder i Sundhedsstyrelsen.
Flash mob og Hamster Show kan ses på Getmoving.dk
Kampagnen består herudover af en central massemediedel samt en lokal del, der gennemføres i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danmarks Idræts-Forbund, Partnerskabet “7 timer om ugen”, Hjerteforeningen, Dansk Cyklist Forbund, Kræftens Bekæmpelse.