Sociale medier skal styrke Normanns bundlinje

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Designvirksomheden vil være en af verdens bedste til e-handel. En tæt alliance med web-bureauet Valtech og Sitecore skal hjælpe til. Et nyt site går i luften i dag.

Værdien af sociale medier diskuteres jævnligt i forhold til markedsføring – og ikke mindst i disse dage, hvor Facebooks børsnotering er floppet.

For designvirksomheden Normann er der dog ingen tvivl. Virksomheden har en stærk tro på de sociale medier, og de spiller en væsentlig rolle i et helt nyt site, som er blevet lanceret i dag.

“Flere virksomheder bruger sociale medier som marketingsplatform. Siden 2007 har vi brugt sociale medier aktivt i dialogen med vores interessenter. Vores størrelse retfærdiggør slet ikke budgettet for onlineageren. Men vi gør det, fordi vi vil være en af verdens bedste til e-handel og til at agere online. Og fordi vi tror på at det er med til at hæve bundlinjen,” siger Poul Madsen, der er CEO for Normann.

Den nye platform er således designet til at vise at strategisk og vedholdende brug af sociale medier som en kommunikationsplatform skaber værdi.

Det er således en meget omfattende og ambitiøs satsning, der er sat i gang med lanceringen af det nye site, og når det kan lade sig gøre trods Normanns størrelse, som Poul Madsen antyder, skyldes det en usædvanlig alliance mellem firmaet og content management virksomheden Sitecore samt webbureauet Valtech.

Begge de to leverandører har valgt at investere i projektet – Sitecore fordi man har fundet en virksomhed, der er parat til at gå langt, og derfor kan fungere som showcase – og Valtech fordi man tror så meget på potentialet, at man arbejder på basis af en performance-aftale.

Visionen i sitet er i princippet at nedbryde siloer. Dels mellem online og off-line – Normann ser ikke en modsætning mellem at sælge fysisk og online – og dels i forhold til de efterhånden mange online indgange forbrugere kan have til en virksomhed.

Det handler om at personliggøre oplevelsen online på basis af viden på tværs af de mange forskellige indgange. Det indebærer f.eks. at tilpasse oplevelsen på sitet i forhold til adfærd – uanset om man er kommet direkte ind på sitet eller om man er kommet dertil via f.eks. sociale medier.

Personliggørelsen er ikke kun et spørgsmål om f.eks. relaterede produkter eller viden om, hvad man har købt. Det kan også være et spørgsmål om, hvorvidt man er interesseret i en hurtig effektiv handel eller om man er mere visuelt orienteret.

“Hvis du går ind i en tøjbutik, så kan ekspedienten se, hvad du går i og tage bestik af dig. På den måde kan du få en meget personlig oplevelse. Ambitionen er at tilnærme os denne personlige oplevelse ved at opsamle viden bredt,” siger Christian Pelle, der er sales og partner manager hos Sitecore.

Alliancen mellem Normann, Sitecore og Valtech er langsigtet, og lanceringen af det nye site er således heller ikke ‘mission accomplished’.

“En af de største udfordringer for virksomheder i dag er at skabe en samlet online tilstedeværelse og virkelig smelte kanaler sammen. Med denne webshop skaber vi et digitalt univers, hvor kunder kan bevæge sig frit mellem shopping, interaktion og inspiration. Vi har sammen taget et stort skridt i den rigtige retning i forhold til at få kanalerne til at spille sammen,” siger Joacim Jeppesen, Director Sales and Market Development, Valtech. Han tilføjer:

“Vi har startet processen, og nu skal vi så i gang med at se, både hvad der virker og, hvad der ikke virker samt implementere nye muligheder med henblik på fortsat udvikling.”