Sociale medier skal styrke Tuborgs satsning på musik

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Stor international satsning skal bringe det danske øl-brands musiksatsning fra festivaler og tættere på forbrugerne.

Tuborg gør – ufortrødent og nu også på dybere vis – noget ved musikken. Da Jens Jermiin, Carlsberg digitale direktør, i går præsenterede Tuborgs nye bureau, Sid Lee, var det med fokus på musikken.

”En af udfordringerne er at bringe oplevelses-universet fra festivaler ind i den digitale verden, så vi også får fat i de mennesker, der ikke er på festivalerne,” sagde Jens Jermiin til Bureaubiz.

Og det tager bryggeriet og brandet så fat på i dag. Tuborg er gået sammen med et af verdens største musikforlag, Pitchfork Media, for at bringe fans i hjertet af musikken, så de kan dele deres oplevelser med (om)verden.

”Initiativet hedder MusicHunters, der består af et hold særligt musik-passionerede personer fra hele verden, som har været til audition hos bl.a. Tuborg og Pitchfork. De har en særlig følelse for både musik og trends – også til at udpege de næste store stjerner. Og de får chancen for at komme til festivaler, intim-koncerter og meget andet – og give deres indtryk videre på de sociale medier,” siger Joanna Dring, der er International Brand PR-manager i Carlsberg Group, til Bureaubiz.

MusicHunters, der på bureausiden bliver bakket op af Unruly, har bl.a. set The National udføre deres før-koncert ritual og været tæt på rapperen Danny Brown og gået en tur ned ad minde- og hit-allé sammen med guitaristen og produceren Niles Rodgers. Flere – også mindre kendte navne – vil følge.

”Tuborg har en lang musik-arv, men oplevelserne skal ikke kun komme via festivaler som Roskilde og Glastonbury – it’s not just the big thing, vi skal også ind under huden på musikken, og det skal ske med den troværdighed, som fans – ikke musikjournalister – kan give videre,” siger Joanna Dring.

Musichunters fortsætter også i 2014, og der rekrutteres fortsat jægere via hjemmesiden.