Hvad har USA’s tidligere præsident, Bill Clinton, og Socialpædagogernes Landsforbund til fælles? En umiddelbar glæde ved DirecTV-filmene, som Grey New York har skabt, og som både vandt guld og hædrende omtale fra Clinton i Cannes Lions sidste år.
Filmene viser den rutsjebane af uheldige hændelser, man sætter sig på, når ens kabel-tv driller. Se filmrækken nederst i artiklen.
Socialpædagogerne er så glade for DirecTV-filmene, at de har også brugt dem som afsæt for fortællingen om, hvor galt det kan gå, hvis man ikke er lønforsikret.
Mens det kan være gift for reklamebureauer at blive associeret med plank, så har annoncører ofte demonstreret et mere pragmatisk forhold til ideer: Hvis de lader til at virke for os, så lever vi gerne med, at andre markeder har haft glæde af dem før.
Og det var netop tilfældet med Socialpædagogerne – og med lønforsikringen, som bliver promoveret uden reklamebureau-bistand.
Bag filmen står filmproduktionselskabet GreenCph, og her forklarer direktør og medejer, Mikkel Blaabjerg Poulsen:
”Vi har før lavet små ting til Socialpædagogerne, og de kom til os sidst i sommerferien og ville gerne have lavet noget om deres nye lønforsikring. Vi præsenterede dem for to ideer, dem var de ikke vilde med, så viste vi dem nogle DirecTV-film – som eksempel på kausalitet. Dem syntes de godt om. Om det var en parafrase over disse film, de var interesserede i? Ja, det ville være dejligt, lød svaret.”
Og det blev så til en kopi af DirecTV …
”Socialpædagogernes film er stærkt inspireret af DirecTV – set-up og payoff er omtrent det samme, men universet er anderledes. Jeg syntes, at det er mere tegneserie-agtigt og – i sagens natur – mere dansk,” siger Mikkel Blaabjerg Poulsen.
Sammenfaldet gør, at den næppe har en chance ved Creative Circle Award …
”Vi ville aldrig kunne finde på at sende den ind til Creative Circle. Socialpædagogerne er en lille fagorganisation, og de få penge, der var, blev brugt på produktionen – ikke på at hyre et bureau til selvstændig idéudvikling. Den er hverken til bio eller tv – den har aldrig været tænkt eksternt,” siger Mikkel Blaabjerg Poulsen.
Han tilføjer:
“Måske kan den få sit eget virale liv, men den er primært lavet til at fungere internt. Og det gør den tilsyneladende: Organisationen er glade for filmen, og den får smilet frem hos medlemmerne.”
Socialpædagogerne:
https://www.youtube.com/watch?v=XA0HjbwuIAA
DirecTV-film:
https://www.youtube.com/watch?v=5v-JuG6YMqI