Søstrene Grene lykkes med relevant indhold til kunderne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Strategien med at give relevant indhold til kunderne giver god loyalitet, men kræver samtidig, at hele forretningen er gearet til at leve op til de efterfølgende forventninger fra kunderne.

Søstrene Grenes overordnede markedsføringsstrategi handler om at skabe loyalitet. Den skabes ved at bruge de sociale medier som f.eks. Facebook. Det skriver Berlingske.

En halv million følger Søstrene Grene på Facebook og får her statusopdateringer med fortællinger om Søstrene Grene og deres univers.

Konceptet bygger på at give kunderne noget reel information i stedet for bare at fortælle om produkterne.

Derfor slår marketingafdelingen på 11 ansatte statusopslag op, der giver gode råd til boligindretning og producerer små gør-det-selv-opskrifter på video.

Den strategi ligger godt i tråd med den content marketing strategi, der er meget oppe i tiden i disse år, men Søstrene Grenes adm. dir. fortæller til avisen, at det ikke er så enkelt, blot at lave et relevant indhold til forbrugerne. Det duer ikke, hvis ikke hele forretningen er tunet ind på det:

”Jeg kan godt forstå, at andre har svært ved at gøre det, for det er gået op for os, at det handler meget mere om bare arbejdet i marketingafdelingen. Hver gang, man poster noget på de sociale medier, trækker det en kæmpe hale af logistik efter sig. Hvis ikke kunden kan gå ned i butikken og se, at det fuldstændigt spejler det, der foregår på nettet, knækker filmen,” siger Mikkel Grene.

Det går nu meget godt for søstrene. Mikkel Grene planlægger at åbne butik nummer 100 og omsætningen forventes at overstige en milliard kroner i de kommende 12 måneder. Kæden, der både er til stede i Norge, Sverige, Holland, Island, Frankrig, Spanien og Japan, planlægger også at gå ind i Tyskland.

Berlingske Business, p. 20.