Det er nærliggende at antage, at fremkomsten af sociale medier og generativ kunstig intelligens ville få kunderne til at trække flere marketingopgaver hjem. Men fire bureauledere fortæller, at de nye teknologier snarere har øget efterspørgslen efter bureauernes strategiske rådgivning og nye samarbejdsmodeller.
Hos Kompas Kommunikation har man oplevet, at nogle få kunder har taget opgaverne med at køre kampagner på de sociale medier ind til sig selv, siger direktør og partner i Kompas Kommunikation, Camille Aulkær Andersen, der tilføjer:
”Men i flere tilfælde er kunderne vendt tilbage til os igen efter nogle måneder, fordi de enten savnede kreativitet eller bedre styring/compliance.”

Og hos både digitalbureauet Off-Road og reklamebureauet Marketsquare har man oplevet at få flere SoMe-opgaver.
”Vi får faktisk fået flere digitale SoMe-opgaver. Det er gået op for mange, at hvis man skal slå igennem på de sociale medier, skal de bruges professionelt – og integreres og synkroniseres med de øvrige kanaler og det øvrige indhold, så SoMe som strategisk kommunikationskanal er vokset,” siger CEO i Marketsquare Jens Thrane-Møller. Han fortsætter:
”Det der har ændret sig, er, at vi har fået flere forskellige samarbejdsmodeller med kundernes egne marketingfunktioner og inhouse-kompetencer, dvs. at samarbejderne er blevet langt mere skræddersyede end tidligere.”

Tilsvarende lyder det fra CEO i Off-Road, Niels Viby:
”Vi har faktisk i flere år oplevet at få flere og flere henvendelser fra virksomhedsledere, der ønsker at outsource marketingfunktionen, enten helt eller delvist. Det bunder ofte i samtaler om enten den stigende strategiske kompleksitet, kunderne oplever i forhold til MarCom, eller øget behov for sammenhængskraft, 360 grader, eller hvad man nu kalder en holistisk tilgang til digital strategi og infrastrukturen bag effektiv markedsføring,” siger CEO Niels Viby.

Niels Viby fremhæver, at det især er nye teknologier som AI og digital infrastruktur, der får kunderne til at vælge at outsource de komplekse opgaver til bureauerne.
”Vi ser, at nogle kunder vælger at trække de mere simple MarCom hjem, netop med det formål at skabe plads i budgettet til at outsource de komplekse opgaver, fx ift. at bygge effektive omnichannel og full funnel setups.”
CEO i performancebureauet Densou, Olivia Stokholm, bekræfter, at hvis kunderne trækker nogle opgaver hjem, så er det de simple eksekveringsopgaver:
”Det har altid været en tendens, at kunderne har skiftet mellem at have eksterne bureauer til det at tage flere ting inhouse. Det har vi også selv oplevet de seneste par år, og typisk drejer det sig om at man ønsker at have mere af selve eksekveringen inhouse, men at man fortsat har brug for bureauerne på det strategiske plan og på rådgivningen. Eksekvering kan fx være at opsætte kampagner selv til sociale medier, men at man benytter et bureau til at sætte den strategiske retning og til de mere tekniske opgaver.”

Olivia Stokholm tror dog også, at AI vil kunne løse flere af de gængse opgaver, der før gik til bureauerne.
”Jeg tænker bl.a. på indholdsproduktion og mere af det kreative, som i den grad påvirkes af de nye muligheder med AI. Vores performancemarketing er endnu ikke helt ramt, da opgaverne fortsat er for tekniske til, at en AI – lige nu – kan løse dem. Men hvem ved hvad fremtiden bringer?”
For Niels Viby er den vigtigste faktor i forhold til en succesfuld outsourcing, at samarbejdet forankres på øverste ledelsesniveau:
”Det er essentielt, at ledelsen ser langsigtet på strategien og at vi hurtigt får etableret en transparent og tillidsfuld dialog. Ledelsen skal også være klar til turde tage vigtige beslutninger, hvilket ofte indebærer at vi som bureau, skal kunne agere i en politisk organisation, inklusiv arbejde fokuseret med stakeholder management i kundens organisation.”