Ca. 2 måneder tog det for Sonofon at finde en ny bureaupartner efter, at selskabet i slutningen af januar blev fyret af sit bureau gennem 16 år, Wibroe, Duckert & Partners.
Valget faldt på Bates Y&R, der nu får rollen at være Sonofons overordnede kreative bureau.
“Vi har været gennem en grundig proces, og Bates er valgt, fordi de har en god kombination af et stærkt kreativt drive sammen med stærke analytiske og strategiske kompetencer”, siger marketingdirektør Helen Venge og understreger, at de gode relationer mellem Bates og Wundermann, som Sonofon også samarbejder, med ingen indflydelse har haft på valget.
Med valget af Bates Y&R er Sonofon i det store og hele på plads med deres bureauer efter bruddet med People Group. Dog mangler man fortsat et retail og trade orienteret bureau.
Sonofon vil arbejde med en model, hvor man samarbejder med bureauer, der repræsenterer spidskompetencer, som så skal integreres. Men den opgave vil hun selv og hendes team tage sig af.
“Udgangspunktet for os er medieuafhængighed, og bureauernes evne til at samarbejde på tværs har vi vurderet meget højt”, siger Helene Venge.
Hun vil ikke udtale sig om budgettets størrelse. Sonofon er dog helt sikkert en stor kunde, og topchefen, Henrik Clausen, har tidligere udtalt til Børsen, at selskabet har en “krigskasse” til rådighed.
“Vi står foran en navneskifte-kampagne, hvor Sonofon og Cybercity bliver til Telenor. Det skal ske til sommer. Derudover er der en række lanceringer på vej, så Bates og vi får travlt”, siger Helene Venge.
Hun fortæller, at man ikke specifikt har kigget på bureauer med en bestemt størrelse.
“Det er klart, at et bureau skal have ressourcerne til både at håndtere volumen og hastighed hos en kunde som os, men størrelse som sådan har ikke indgået i valget”, siger Helene Venge.