Sonofons marketingdirektør stopper efter blot et halvt år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sonofon står midt i forberedelserne til et stort navneskifte til Telenor, men må samtidig sige farvel til Helene Venge, der tiltrådte for blot et halvt år siden.

Sonofon står foran at skulle skifte navn her til sommer, og det blev derfor betragtet som et meget dårligt tidspunkt, da Wibroe, Duckert & Partners i slutningen af januar opsagde det meget lange samarbejde for at gå i dialog med TDC.

Det lykkedes dog i løbet af få måneder at finde et nyt bureau i form af Bates Y&R. Men hvis Sonofon ikke synes, den situation rummede turbulens nok, så har man nu selv bidraget yderligere.

D. 1. december sidste år tiltrådte Helene Venge som ny marketingdirektør. I dag er hun fratrådt igen.

Pressechef Peter Glüsing bekræfter, at Helene Venge er fratrådt “efter gensidig overenskomst”, men har ikke mange kommentarer herudover.

Han kan dog fortælle, at den store navneskifte-proces kører videre efter planen, samt at markedsdirektør, Peter Berg overtager ansvaret for opgaverne pr. dags dato. Der kan på nuværende tidspunkt ikke siges noget om, hvad der kommer til at ske fremadrettet.

Der er således ingen antydninger af, hvad baggrunden for bruddet er, men som situationen står tyder det på, at Helene Venge og Peter Berg ikke har været enige om, hvordan opgaverne skulle løses.

Da hun blev ansat fortalte Bureaubiz, at “Sonofons nye marketingdirektør skal være digital rejseleder”. Helene Venge skulle således hjælpe Sonofon med at blive styrket på de digitale medier. Peter Berg sagde bl.a.:

“Vi søgte en profil, der kan føre os igennem det paradigmeskift, vi skal gennemføre i markedsføringen. En profil, der både kendte den digitale verden godt, og som var vidende og erfaren inden for positionering og branding”.

Helene Venge kom til Sonofon fra Lego, hvor hun var director i business development, og har desuden været head of digital marketing hos Levi’s Europe.