Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mød Sonofon’s markedsdirektør, Peter Berg, for hvem det sidste halve år har været særligt hektisk. Bl.a. fordi han blev udsat for et ufrivilligt bureauskifte. Men når man lukker en dør, åbner der sig en ny....Og det kan vise sig at være ganske godt.

“Lidt mat – jo det må jeg nok indrømme, at jeg er. Men jeg er ikke stresset”.

Sonofon’s markedsdirektør, Peter Berg, kunne i onsdags gør status på et langt og hektiskt forløb efter at have været med til på at pressemøde at annoncere planerne for navneskiftet for Sonofon og Cybercity til Telenor.

At føle sig lidt mat må siges at være forståeligt. Mange ville sikkert også have været mere stresset oven på en omfattende rebranding-proces, der har strukket sig over et år, og som i det sidste halve år blev ufrivilligt mere hektisk.

På den anden side – når der kan sættes flueben ud for de fleste punkter – missionen fuldendt – så er der formentlig en tilfredshedsfølelse, der er god mod stress.

Den ekstraordinære turbulens startede, da Wibroe, Duckert & Partners i januar under stor opmærksomhed opsagde det mangeårige samarbejde for i stedet at gå i dialog med den store konkurrent, TDC.

Peter Berg var midt i et omfattende arbejde med at tilrettelægge et navneskifte fra Sonofon og Cybercity til Telenor, og i den plan stod der et flueben ud for reklamebureau. Det var på plads, og det var planlagt, at navneskiftet skulle synges igennem på basis af den kampagne, Sonofon har arbejdet med i det seneste år.

Så var det, Partners opsagde samarbejdet og gjorde hele processen noget mere hektisk.

Oven i det kom, at han i perioden også måtte sige både goddag og farvel til en ny marketingdirektør og lige efter goddag til en hurtig afløser – samt at han på den private front blev far for fjerde gang for en måned siden.

Alligevel er han kommet i mål – og ikke bare lige akkurat. Faktisk med en løsning, han oplever som mere rigtig, end den der var lagt op til.

“Jeg skal blankt erkende, at vi ikke havde skiftet bureau, hvis ikke Partners havde opsagt samarbejdet. Men bureauskiftet har medført, at vi får et stilskifte, og i bagklogskabens klare lys – som Kurt Thorsen har udtrykt det – så må jeg sige, at det er rigtigt for os i en situation, hvor vi skal gennem en omfattende rebranding. Den type kunder, vi gerne vil have, kræver et stilskifte. Desuden har bureauskiftet givet masser af ny energi”, siger Peter Berg.

Tilbage i januar måtte han dog hjem og have løbeskoene på efter at have fået opsigelsen fra Partners.

“Jeg løber gerne en lang tur i skoven for at få styr på tankerne i sådan en situation. Timingen var ikke god, og vi blev til dels slået tilbage til start. Men der skal mere til at ryste mig. Reklamekampagner er trods alt kun en del af den samlede pakke, og desuden er det fair nok, at et bureau kan sige farvel til en kunde. Jan Duckert skal drive sin forretning, som han finder bedst. Alt andet ville være forkert”, siger Peter Berg.

Løbeskoene er dog ikke kun en afkoblings handling. De er også udtryk for hans tilgang til at løse problemerne.

“I en sådan situation gælder det om at fokusere og prioritere. Jeg tror meget på, at man skal gøre tingene enkelt, og for mig er det centrale at samle et lille hold. Endelig ikke store hold. Der skal fokuseres og prioriteres og sættes handling bag – man skal have løbeskoene på – og det kan man bedst med et lille hold bestående af de rigtige mennesker”, siger Peter Berg og konstaterer, at det er bemærkelsesværdig så meget kvalitet, man kan få ud af korte og komprimerede forløb.

Er der en lære, han har fået ud af det sidste halve år, er det, at kvaliteten ikke nødvendigvis bliver større af lange og komplicerede forløb.

“Jeg har nok altid tænkt i den retning. Men i det sidste halve år er grænserne blevet flyttet yderligere. Vi gennemførte f.eks. en positionerings-strategi på blot tre uger. Og vel og mærke med et resultat, som alle medarbejdere har købt ind på. Bureauvalget blev også gennemført på tre uger. Og den første film i navneskiftet var kun to uger undervejs. Man kan intellektualisere meget i sådanne forløb – men det bliver resultatet ikke nødvendigvis bedre af”, siger Peter Berg.

Han er f.eks. yderst velfornøjet med filmen, som bygger på to velprøvede Partners-koncepter. Bates Y&R har reelt fundet tilbage til Sonofon’s rødder.

“Det er en klar og enkel kommunikation, og budskabet kan ikke gøres tydeligere”, siger Peter Berg.

Selvom massekommunikation fylder en del lige nu, har han ikke ændret holdninger til udviklingen af Telenors kommunikation. Den klare ledestjerne er en skærpelse af den digitale kommunikation.

Og hans forhold til bureauer er uændret. Han tror på lange relationer.

“Det er sundt at have et bureau, der forstår dine problemstillinger, og det tager tid at bygge op. Desuden er det vigtigt at have et godt hold. Derefter skal samarbejdet være båret af ‘no nonsense’. Som kunde skal man ikke gå i panik over, hvis det ikke spiller i en periode og så søge lykken et andet sted. Dialog skal være ærlig, og man skal kunne tage de nødvendige diskussioner. Også hvis det f.eks. handler om, at samarbejdet ikke spiller eller at man er ved at nå til vejs ende”, siger Peter Berg.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club