Hvis man skal tage reklame-erindring som en succes-parameter, så vil elselskabernes bredbåndsselskab, Waoo!, lige nu gerne prale lidt med resultaterne.
Selskabet lagde sidste år ud med et animeret univers som lancering.
“Vi kom rigtig godt fra start i september sidste år og kampagnerne har løbende bygget på kendskabet. Vores tracking viste dog i løbet af foråret 2011, at der var behov for kommunikation med mere kant for at trænge igennem støjen og udfordre konkurrenterne med de etablerede reklameuniverser,” siger Ole Herstal, der er markedsdirektør i Waoo!
Resultatet blev at selskabets bureau Envision skabte et nyt univers med skuespilleren Søren Østergaard som spåkoner (flertalsbetegnelsen er ikke en trykfejl).
Sammen med mediabureaeut Carat i Århus har man nu opgjort en række resultater, der viser en bedre reklame-erindring på Waoo! end på TDCs naturister.
“Selvfølgelig kan man sige, at TDC kan blive opfattet som et bredere selskab end blot en udbyder af tv og bredbånd. Men reklame-erindringen er højere både når den er hjulpet og uhjulpet, så det underbygger konklusionen,” siger kontaktdirektør Jesper Møller fra Carat.
Analysen viser da også at Waoo! også slår TDC-selskabet, Yousee, der er en direkte konkurrent. Samlet reklameerindring ser således ud:
- Waoo! 48 pct.
- Yousee 36
- Viasat 28
- TDC 20
Uhjulpet kendskab giver nogenlunde samme rangordning – bortset fra, at TDC kommer op på 3. pladsen.
Tallene skal ses i sammenhæng med, at TDCs Share-of-voice har været væsentligt højere end Waoo!’s.
Samtidig har man målt kendskabet, der viser, at Top of mind kendskab er blevet løftet fra 4% til 11%, mens det samlede totale kendskab er løftet fra 48% til 64%. Det kvalificerede kendskab er også løftet markant og 35% svarer, at de har et godt kendskab til Waoo! mod 19% fra før kampagnens start.
Ole Herstal er selvsagt godt tilfreds med de resultater efter blot 3 uger med spåkonerne.
“For et år siden var vi godt klar over, at det ville blive en rigtig stor opgave at få positioneret og skabt et højt kendskab til Waoo! i et meget konkurrencepræget marked domineret af nogle af Danmarks største annoncører med etablerede TV universer og mediebudgetter vi ikke kunne matche,” siger Ole Herstal og forklarer, at de nye reklamer blev udviklet på basis af en række fokusgrupper, som viste et behov for en klarere og gennemskuelig kommunikation af produkt og pris.
Ole Herstal fortæller samtidig, at det stigende kendskab også giver kunder i butikken via en stærk tilstedeværelse på søgemaskinerne og anden online responsorienteret markedsføring. Dette står Carat for.