Spar Nord satser på Facebook

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om Spar Nord, der har udvalgt 50 Facebook-ambassadører. Samt om nyt bureau, der vil kæde brands og bands sammen.

Spar Nord har udnævnt omkring halvtreds Facebook-ambassadører og oprettet et internt ‘Facebook Academy’.

Hver afdeling eller filial har således fået en Facebook-ambassadør. Strategien er at skabe lokal synlighed.

“Facebook er et nyt medie, som nok er globalt, men også meget lokalt. Det er er ikke bare et nyhedsbrev fra banken. Det handler ikke så meget om eksponering, men om lokal involvering. På Facebook er det ikke massekommunikation, men individuel dialog – og det er noget helt andet og meget mere personligt og nærværende”, siger Sparnords mediechef, Stefan Skovgaard Mortensen.

De lokale Facebook-ambassadører mødes hver anden måned, men der er ingen central styring af deres aktiviteter.

Spar Nord har foreløbig fået 13.000 fans på Facebook (Børsen, p.42).

Nyt bureau vil kæde brands og bands sammen

Volume er et nyt bureau, der vil yde konsulentbistand til virksomheder, der ønsker at arbejde med musik som en del af deres markedsføring.

Volume arbejder ud fra det udgangspunkt, at der skal opstå en bæredygtighed i samarbejdet mellem virksomhed og musiklivet. Det vil sige, at projekterne skal være langsigtede og give både kunstnerisk og kommerciel gevinst.

“Vi lever i en brydningstid, hvor musikbranchen er vendt på hovedet. Det giver nye muligheder for investeringer for virksomheder. Samtidig oplever vi også, at kunstnerne er åbne for at arbejde mere kreativt. På den måde spiller det fint sammen med også at tjene penge”, siger en af medstifterne, Johannes Dybkjær Andersson, der selv er udøvende musiker og har spillet i Lampshade og As in RebakkaMaria.

Det første projekt, som Volume søsætter, er Local Heroes. Det går ud på, at en artist tager på turnè og hver dag får et nyt lokalt navn som opvarmningsband. På den måde får nye bands mulighed for at spille på større scener. Det er så sponsoreret af en række virksomheder, der på den måde får deres navn kædet sammen med den nye musik og det lokale vækstmiljø. Projektet er ikke nyt, men Volume vil brede det ud til hele Skandinavien (Berlingske Business Innovation, p. 4-5).