Spar Nord trækker kampagne tilbage

Peter Engholm
25@mail.dk

Forbrugerombudsmanden har gransket det aktuelle tip-en-ven koncept fra Spar Nord – og konklusionen lyder: Ulovligt.

82. pct. af Spar Nords kunder er så tilfredse, at de gerne vil agere ambassadører for banken og anbefale den til familie og venner.

Det viste en analyse, og banken lancerede en tip-en-ven kampagne, inkl. et system, hvor kunderne kunne anbefale banken via sms eller mail – og måske var der en præmie at hente for ulejligheden.

Tilsvarende tilfredshed med banken har Forbrugerombudsmanden ikke. Tværtimod – for kampagnen er ulovlig, hedder det i en udtalelse.

En tilfreds kunde må gerne – på helt eget initiativ – tippe en ven via en virksomheds hjemmeside. Men hvis den tilfredse kunde tipper andre via mail eller sms, fordi virkesomheden har oplyst, at der måske gives en belønning for det, vil det være i strid med forbuddet i markedsføringsloven mod spam, hvis vennen ikke har bedt om henvendelsen.

Det har Forbrugerombudsmanden meddelt Spar Nord, der nu har trukket konceptet tilbage.

Af en video på bankens hjemmeside fremgik det, at “Måske kvitterer vi med en overraskelse – stor eller lille – når du tipper en ven, kollega eller nabo.”

Spar Nord mente ganske vist ikke, at konceptet overtrådte markedsføringslovens forbud mod at sende uanmodede sms og mails. Begrundelsen var, at de tilfredse kunder ikke kunne være sikre på at få en gave. Men den vurdering er Forbrugerombudsmanden ikke enig i.

“En erhvervsdrivende kan ikke omgå forbuddet mod spam i markedsføringsloven ved i stedet at lade andre personer foretage de handlinger, den erhvervsdrivende ifølge loven selv er afskåret fra. Den erhvervsdrivende må således ikke tilskynde kunder til at sende sms eller mails med anbefalinger ved f.eks. at stille en mulig præmie i udsigt,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Tip en ven pr. sms var i sig selv en overtrædelse af markedsføringsloven, uanset om kunden gjorde det på eget initiativ eller for at få en mulig gave. Det foregik således: Kunden sendte en sms med vennens navn og tlf.nr. til et servicenummer, der så sendte en uopfordret sms til den potentielle kunde med opfordring til at tale med en rådgiver hos Spar Nord. Samtidig fik den tippende kunde oplyst, hvilken tekst-sms vennen modtog.

Det svarer – efter Forbrugerombudsmandens opfattelse – til, at virksomheden selv sms’er uanmodet til potentielle kunder på baggrund af data indhentet fra kunder. En kunde kan ikke give samtykke til markedsføring på vegne af en anden person.

Og skulle Spar Nord opfordre sine rådgivere til blot mundtligt  at sprede rygtet blandt kunder om, at anbefalinger via mail kan udløse gaver fra banken – ja, så går den heller ikke, mener Forbrugerombudsmanden. Dén måde at omgå forbuddet ville efter hans opfattelse være i strid med god markedsføringsskik.