Creative Circle Award er ikke en stationær award, idet arbejdet med at facelifte og optimere kategorierne er en løbende proces. I år er der foretaget en række justeringer, så nogle kategorier er slået sammen, andre slået ud, og nye er introduceret.
Det gælder f.eks. Special Circle, der ganske vist er en genganger fra de senere år. Men Creative Circle har rystet posen – og snøret den noget til.
”For at fastholde værdien af vores statuetter har vi gjort det endnu sværere at vinde en Special Circle. Den går fortsat til et arbejde, som ikke passer ind andre steder, eller som sætter branchen i en ny retning. Men i år vil der ikke være shortlister på Special Circle, og i år vil der højst blive uddelt én af slagsen – mod op til tre sidste år, i hhv. Design, Digital og Advertising,” siger David Asmussen, der er næstformand i Creative Circle og awardens juryansvarlige.
Er en Special Circle så ved at blive en overordnet vinder?
”Nej, det er hverken en Titanium, som det hedder i Cannes, eller en Grand Prix. Det er et arbejde, der hæver sig over kategorierne. Juryerne holder øje med det helt særlige – hele dagen. Efter alle arbejder er gennemgået vil hver jury have mulighed for at indstille et enkelt arbejde til en Special Circle, og hvilket arbejde, der i sidste ende eventuelt modtager den, afgøres af en Tværfaglig jury bestående af 6 medlemmer fra hhv. Digital, Design og Advertising,” siger David Asmussen.
Juryerne i Creative Circle Award er et kapitel for sig selv. I en årrække har Creative Circle haft et elektronisk system, der overvåger alle kreative prisuddelinger. Her har man kunnet identificere de seneste års 50 mest vindende kreative, og det har udpeget juryerne – 3 á 15 personer – i Advertising.
Som noget nyt i år er også Digital-juryerne – 2 á 15 personer – udelukkende fundet ud fra meritsystemet. Og i Design-juryen har denne tilgang også identificeret de fleste af de i alt 15 jurymedlemmer.
”Det er et ”fagligt merit-okrati”. Der er kort sagt kun adgang, hvis man har bevist sit værd de seneste fem år,” siger David Asmussen.
Men er det så ikke selv-supplerende – at CCA-vindere bliver udpeget af tidligere CCA-vindere?
”Ikke når vi netop kigger på vinderne fra bl.a. True Award og DIA samt en række internationale awards. Det kan godt være, at du ikke vinder noget ved CCA, men hvis du får en guldløve i Cannes – i øvrigt en pris, der vejer tungt i vores system – så er du stærkt placeret i en CCA-juryen,” siger David Asmussen.
Det første resultat af juryernes arbejde ved Creative Circle Award kan ses efter påske, når shortlisten offentliggøres. Creative Circle Awardshow finder sted fredag den 8. maj.