Specific Media lukker: Koster 6 stillinger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Programmatic buying er godt i gang med at ændre måden, hvorpå der sælges annoncer. Det har betydet fyringer hos både Microsoft og nu også i annoncenetværket Specific Media.

Microsoft Advertising lukkede for nylig sit annoncesalg, efter at man i december sidste år, meldte ud, at man helt overgik til programmatic buying. Det betød, at otte ansatte alene i Danmark blev fyret.

Det er samtidig et område, der vokser betydeligt hos mediabureauerne, og nu får udviklingen endnu flere ofre, idet Specific Media lukker sine afdelinger I Danmark, Sverie og Norge. I Danmark har det en konsekvens for seks medarbejdere. Det skriver Mediawatch.

Ved årsskiftet blev det antaget, at omkring halvdelen af al annoncesalg efterhånden sker via programmatic buying og det tyder på, at den andel er stigende.

Hos Ekstra Bladet udgør programmatic buying i dag 20 pct. af den digitale omsætning – skriver Mediawatch – mod ingenting for to år siden.

Digital direktør for GroupM, Paw Saxgren bekræfter til mediet, at udviklingen på sigt vil reducere salgsafdelingerne.

“Der er nok ingen tvivl om, at der også kommer til at være færre om at sælge på publisher-siden,” siger Paw Saxgren.

Hos bureauet IUM, ser digital chef Anders Larsen samme udvikling og tilføjer desuden til Mediawatch:

“Vi har et mål om, at langt hovedparten af de medieindkøb, vi laver, skal være programmatic. Og det er ikke bare digitale indkøb, men også out of home, tv og alt hvad der er en chip på, det skal købes den vej igennem, fordi det giver nogle bedre muligheder for at ramme de rigtige brugere mere præcist og effektivt.”

Læs mere på Mediawatch her og her