Speget spil om kreative uddannelser

Peter Engholm
25@mail.dk

Den succesfulde uddannelse Kreativ Basis, lukker. Og så alligevel ikke: Den genopstår, endda i to forskellige udgaver – til overraskelse for flere af de involverede og til almen forvirring.

Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig har i en årrække haft stor succes som ansvarlige for – og tilrettelæggere af – et ni måneder langt aftenskoleforløb under navnet Kreativ Basis på DMJX.

Kreativ Basis har vist sin styrke ved bl.a. Young Creative Circle Award, hvor 11 af de 12 shortlistede teams i reklamekategorien havde nuværende eller tidligere elever fra Kreativ Basis på holdet. Ved DIA Future i sidste måned havde 3 af 4 shortlistede teams Kreativ Basis i blodet/baghovedet.

Alligevel fik uddannelsens ankermænd for et år siden den triste besked, at DMJX ville lukke Kreativ Basis fra efteråret 2013. Det skyldes, at statstilskuddet bortfalder, og at der nu skal lægges moms oven i elev-prisen.

Men det hele blev vendt til noget godt, da Kreativitet & Kommunikation hjalp til. En kontakt til KEA (Københavns Erhvervs Akademi) blev etableret, og på den baggrund kunne en glad Per Holm Henriksen ringe til Bureaubiz i denne uge:

Kreativ Basis lukker. Men genopstår.

Han og Kaare Grundtvig havde dog gjort regning uden vært, hvad en opringning til DMJX skulle afsløre. Hvad de ikke vidste var, at Kreativ Basis alligevel ikke lukker. Så nu kommer der to kreative uddannelser. 

”Vi fortsætter med Kreativ Basis – i fornyet form, under det velkendte navn. Vi kigger på at destillere forløbet, så det bliver mere fleksibelt – det skulle gøre, at man kan lære det samme på kortere tid, uden at det bliver dyrere,” siger Søren Dalsgaard, der er chef for DMJX’s efter- og videreuddannelse.

Om udsigten til to uddannelser siger han:

”Det er ærgerligt, men ikke noget, der får os til at ligge søvnløse. Per og Kaare har qua deres netværk skabt en virkelighedsnært undervisningsforløb, og det kan vores brede vifte af eksperter også gøre – og vi kan derudover tilbyde moduler, så man kan opbygge en uddannelse.”

Kreativitet & Kommunikations formand, Mona Juul, der samtidig er bestyrelsesmedlem i DMJX, er overrasket over udviklingen. Men ikke nødvendigvis utilfreds med dobbelt-tilbuddet:

”Vi havde fået at vide, at Kreativ Basis nedlægges. Men det er i sin nuværende form, for nu genopstår den under nye vilkår. Jeg kan kun glædes over, at vi i stedet for at have udsigt til nul uddannelser nu har to udgaver af Kreativ Basis. Jeg hylder, at DMJX fornyr Kreativ Basis, og at KEA – sammen med Per og Kaare – tager bolden op og fortsætter et forløb, som mange i branchen kender,” siger Mona Juul.

Nyheden om, at Kreativ Basis alligevel ikke lukker, kommer som nævnt bag på Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, der i et brev i tirsdags på Kreativitet & Kommunikations officielle Facebook-side takker brancheforeningen for at agere mellemmand, så uddannelsen og de kan fortsætte hos KEA.

”Vi har af DMJX fået at vide, at Kreativ Basis lukker. Og dermed stod vores engagement med skolen foran at skulle ophøre. Derfor kommer det mildt sagt som en overraskelse, at man fører navnet videre,” siger Per Holm Henriksen.

Nu har branchen og de unge kreative den noget usædvanlige situation, at navnet og rammerne – Kreativ Basis og DMJX – fortsætter, men på nye vilkår og med et kortere forløb, mens de hidtidige ankermænd og det hidtidige ni-måneders forløb fortsætter under nyt navn og i nye rammer.

“Vi vil bede tidligere og nuværende elever – og kreative i øvrigt – om at hjælpe os med, hvad uddannelsen, der tidligere hed Kreativ Basis, nu skal hedde. På Facebook-siden for tidligere elever og på Young Creatives Facebook-side vil vi udskrive en konkurrence, sandsynligvis fredag,” siger Per Holm Henriksen.

DMJX er i gang med at tilrettelægge det nye forløb, der får et øget digitalt indspil. Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig benytter skiftet til KEA til at justere indholdet – med øget fokus på integreret kommunikation og det digitale aspekt. Trods bortfald af statstilskud (ca. 12.000 kr. pr. elev) og “nu med moms” tilbyder KEA et ni-måneders forløb til ca. 35.000 kr. – samme pris, som DMJX hidtil har taget. 

I øjeblikket er et hold med 25 elever på Kreativ Basis – på DMJX og med Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig som tovholdere – ved at forberede sig til eksamen. Til september har vi dét, politikerne ville kalde “en ny situation”.