Spies i en klasse for sig selv: Danmarks mest effektive annoncør

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Effie Awards Danmark 2023 uddelte 2 guld, 10 sølv og 5 bronze – begge guld gik til Spies. Otte bureauer vandt priser, særligt ét blev belønnet. Og en verdensnyhed. Se vinderliste og bureauliste her.

I Børsbygningen i København afholdt Kreativitet & Kommunikation torsdag aften årets Effie Awards Denmark, der hylder den dokumentérbare effekt og den kreative idé og eksekvering. 

Det har KreaKom gjort 1 gang før med Effie og 20 gange før med Advertising Effectiveness Awards. Og Spies Rejser har gjort det før – og gør det igen:

Spies vandt AEA-priser i 2014, 2016 og 2017, og i 2015 blev Spies-direktør Jan Vendelbo og daværende marketingdirektør, Eva Lundgren, tilmed tildelt titlen som Årets Markedsførere ved AEA for trilogien The Solar Charging Dummies, Do It for Denmark og Do It for Mom.

Ved årets Effie Awards Denmark uddelte juryen 2 guld, 10 sølv og 5 bronze, og begge guld gik til Spies, som dermed havner i en klasse for sig selv som Danmarks mest effektive annoncør. 

Effie-guldet i 2023 går i begge tilfælde for Dogcation, der fik premiere i sommeren sidste år, og som er målrettet kæledyrsejere – særligt dem, der har været forhindret i at rejse på ferie netop p.g.a. kæledyret. 

Spies-bureauet er Robert/Boisen, der også vandt Effies for Andel og Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden. I alt vandt Robert/Boisen 2 guld, 4 sølv og 3 bronze, og det er en nøjagtig gentagelse af sidste års høst. Alligevel var 2023-resultatet en større bedrift, for i år blev der blot uddelt 17 priser mod 30 sidste år. 
Det betyder, at Robert/Boisen vandt over halvdelen af showets uddelte priser. 

Den første af to af (showets eneste) guld til Spies og Robert/Boisen for Dogcation.

Accenture Song og Orchestra vandt med fire sølv – alle for Norlys med casen Unplug Denmark – halvdelen af de øvrige uddelte Effies. 

&Co. vandt både sølv og bronze med Politiken for Valgkampagnøøøh 2022, mens
Uncle Grey og Wavemaker vandt sølv med Waoo for casen Waoo Love Squad. 

Endelig vandt OMD og Nord DDB i forening bronze for ”McCafé – Baristakaffe til hvad den burde koste” med McDonald’s – en trio, som også har en flot AEA-trackrecord, bl.a. Grand Prix og Årets Markedsfører. 

I alt 8 bureauer og 7 annoncører blev hædret ved denne anden udgave Effie Awards Denmark. Juryen gav ikke ved dørene: I awardens 19 kategorier blev 3 sorteret fra til shortlisten. Og blot i 12 kategorier uddelte juryen guld, sølv eller bronze.

Aftenens konferenciers – genvalg til skuespiller-brødrene Sebastian og Andreas Jessen – understregede det ærefulde i at være shortlistet. Og det eksklusive blev understreget af, at ikke kun guld-, men også sølv- og bronze-vindere holdt takketaler:

Fra &Co.-takketalen: Vores ideer bliver bedre, når der står Politiken i hjørnet.
Fra McDonald’s-takketalen: Tak til OMD og Nord DDB. Teamwork is dreamwork.

Og som de første i verden, i Effie-sammenhæng, blev der uddelt en ganske særlig Effie Talent-pris (under 35 år). Det udløste aftenens største bifald.

  • Alexander Faxø, senior brand activation strategist, hos Robert/Boisen & Like-minded.

Effie Awards Denmark 2023 – vindere

2 guldvindere

Branded Content & Entertainment – Products/Services

  • Dogcation 
    Spies Rejser / Nordic Leisure Travel Group
    Robert/Boisen & Like-minded 

Social Media – Products/Services/Non-profit

  • Dogcation
    Spies Rejser / Nordic Leisure Travel Group
    Robert/Boisen & Like-minded

10 sølvvindere

Branded Content & Entertainment – Products/Services

  • Unplug Denmark
    Norlys
    Accenture Song og Orchestra

Crisis Response/Critical Pivot

  • Unplug Denmark
    Norlys
    Accenture Song og Orchestra

Environmental  Brands/Non-profit

  • Giv Plads Til En Grønnere Fremtid
    Andel
    Robert/Boisen & Like-minded

For Profit – Intangible products and services

  • Dogcation
    Spies Rejser / Nordic Leisure Travel Group
    Robert/Boisen & Like-minded

For-profit – Financial, Telecomms & Energy

  • Unplug Denmark
    Norlys
    Accenture Song og Orchestra

Media innovation – Emerging & New Channels/Existing Channels

  • Waoo Love Squad
    Waoo
    Uncle Grey og Wavemaker

PR – Public Relations

  • Giv Plads Til En Grønnere Fremtid
    Andel
    Robert/Boisen & Like-minded

Small budgets – Products/Services

  • Valgkampagnøøøh 2022
    Politiken
    &Co. / NoA

Social Good – Brands/Diversity, Equity & Inclusion

  • Unplug Denmark
    Norlys 
    Accenture Song og Orchestra

Social Good – Brands/Diversity, Equity & Inclusion

  • Giv Plads Til En Grønnere Fremtid
    Andel
    Robert/Boisen & Like-minded

5 bronzevindere

For Profit – Intangible products and services

  • Valgkampagnøøøh 2022
    Politiken
    &Co. / NoA

For Profit – Tangible products and goods

  • McCafé – Baristakaffe til hvad den burde koste
    McDonald’s
    OMD Denmark & Nord DDB

For-profit – Financial, Telecomms & Energy

  • Giv Plads Til En Grønnere Fremtid
    Andel
    Robert/Boisen & Like-minded

Small Budgets – Non profit

  • 3-2’eren
    Fuld af Liv (Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden)
    Robert/Boisen & Like-minded

Social Media – Products/Services/Non-profit

  • 3-2’eren
    Fuld af Liv (Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden)
    Robert/Boisen & Like-minded

Effie Awards Denmark 2023 – bureauliste

  • 47  Robert/Boisen & Like-minded
  • 22  Accenture Song
  • 22  Orchestra
  • 13  &Co.
  • 12  Uncle Grey
  •   7  Wavemaker
  •   4  OMD
  •   4  Nord DDB
  •   1  Bates VMLY&R
  •   1  Mindshare

Bureaubiz benytter fra og med awardsæsonen 2023/24 denne pointgivning: 1 point pr. nominering, 3 point for bronze, 4 point for sølv og 6 point for pris eller guld samt 6+6 point for en Grand Prix