Ind imellem kan det være nødvendigt at træffe beslutninger, der føles ubehagelige i nuet, og derfor er lette at søge uden om. Men hvis man tænker sig om, og kan se det uundgåelige, så må man hanke op i sig selv og få det eksekveret.
For Thomas Badura har det været situationen. Han nåede frem til, at det var nødvendigt at re-tænke sit virke på sponsormarkedet, og det betød i efteråret 2015 et farvel til det gamle setup i firmaet Sponsorpeople, der nu er omdøbt til Sponsor Management og er blevet sendt til tvangsopløsning.
”Det er naturligvis ikke en optimal måde at afvikle de gamle aktiviteter på, men ud fra situationen var det den fremgangsmåde, jeg fik anbefalet,” siger Thomas Badura og tilføjer, at der ikke er andre kreditorer end Skat.
Det nye firma går nu under navnet Sponsorpeople Advisory, som specialiserer sig omkring strategi og rådgivning samt analyseværktøjer til sponsormarkedet.
Den hårde erkendelse var, at han med SponsorPeople stod et forkert sted i forhold til markedet, og at det derfor var helt nødvendigt at starte forfra med en ny forretningsmodel.
”Sponsormarkedet har skiftet karakter. Annoncørerne fokuserer på færre men større projekter. Det er en grundlæggende god udvikling, men min erkendelse var, at for at matche den udvikling, så skulle vi flytte os et helt andet sted hen, hvor vi blev meget mere fokuserede frem for at tilbyde brede og generelle kompetencer i forhold til håndtering af sponsorater,” siger Thomas Badura og fortsætter:
”Fokus er nu meget mere på data og analyse, så vi er et strategisk og analytisk bureau, der kan levere en langt mere dybtgående rådgivning.”
Til det formål har han knyttet nogle unge mennesker til sig – og det har været en virkelig positiv oplevelse.
”Jeg er ret stolt over det materiale og indhold, vi evner at levere som grundlag for rådgivningen – men jeg må også være ærlig at sige, at det var ikke lykkedes uden både yngre og innovative kollegaer, som jeg heldigvis arbejder sammen med i dag. De er virkelig dygtige og leverer på et overraskende højt niveau,” siger Thomas Badura.