Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Sundhedsstyrelsen fik i går aftes Sprogprisen 2021 i kategorien krisekommunikation. Advice er bureauet bag kommunikationen. Der blev også givet priser til Nordea, Naturstyrelsen, Genopbyggerne og Too Good To Go.

”Vi er mere end almindeligt imponerede over en stor og stædig indsats, hvor I har skullet lære os ikke bare nye ord, men også nye vaner.”

Sådan begrundede kommunikationsrådgiver og sprogprisdommer Anne Katrine Lund, årsagen til at Sundhedsstyrelsen tirsdag aften fik Sprogprisen.dk 2021 for bedste krisekommunikation.

Det var Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, der modtog prisen. Bag Sundhedsstyrelsens krisekommunikation står Advice, der også er bureau på filmen – der er produceret af Octopuss – som var en del af krisekommunikationen, som netop var årets tema på Sprogdagen i år.

I kategorien årets bedste tekst på sociale medier fik en anden statslig myndighed, Naturstyrelsen, prisen for et Facebook-opslag om overnatning i det fri, tilsat både humor og selvironi.

Prisen for bedste visuelle budskab gik til Genopbyggerne for et samtalespil, der “skal genopbygge” vores liv efter coronatiden.

I kategorien årets bedste tekst var der en pris til Nordea for ”mod til at bryde konventionerne” i et brev om datasikkerhed.

Endelig fik Too Good To Go en særlig, uden for kategori-pris for kampagnen mod madspild med det enkle budskab ”Ofte god efter” som tilføjelse til ”bedst før”-datomærkningen.

Bag prisen står Dansk Sprognævn, sproget.dk, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Forbundet Kommunikation og Sprog, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, kurtstrand.dk og Syntaksis.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club