Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Advice har skiftet det blå kampagneunivers for Sundhedsstyrelsens corona-information ud med en kampagne med et mere emotionelt og humoristisk anslag. Octopuss står bag de fem kampagnefilm. Se dem her.

Søren Brostrøm er både blevet kendt og populær under corona, og det udnytter Advice i en ny kampagne for Sundhedsstyrelsen.

I de nye kampagnefilm, som er produceret af Octopuss, ligger det implicit, at alle ved hvem Søren Brostrøm er. I hvert fald skal der ikke mere end et billede af Sundhedsstyrelsens direktør, før de unge retter ind efter corona-reglerne i kampagnen, som allerede er i gang med at blive delt på de sociale medier.

Tanken er at kampagnefilmene skal motivere de unge, fortæller enhedschef i Sundhedsstyrelsen, Niels Sandø i en pressemeddelelse.

”Indtil nu har det mest handlet om at instruere os alle sammen i, hvad vi skal og må gøre for at undgå smitte. De blå plakater, bannere og film har husket os på de forskellige råd og anbefalinger siden marts. Og fordi vi har fulgt anbefalingerne, har vi kunnet holde epidemien under kontrol. Men det er hårdt i længden, og mange er ved at være trætte. Derfor skal den nye kampagne i højere grad motivere os alle til at holde fast,” forklarer Niels Sandø.

Director og partner i Advice, Birte Darting Biker, supplerer: 

“Med sporet til de unge har vi også gjort os umage for at vise forståelse for, hvor svært det er for at leve nogenlunde normalt under en pandemi. Ved at bruge Brostrøm som billedet på alle corona-restriktionerne, giver vi de unge mulighed for selv at grine lidt af det hele og føle, at de bliver hørt.”

Der er fire kampagnefilm rettet mod de unge samt én rettet mod den brede befolkning. Forskellen er ifølge pressemeddelelsen, at filmen til den brede befolkning er en hyldest til hverdagens helte, som følger rådene, også selvom det kan være kedeligt i længden. Hvorimod filmene til unge har en mere humoristisk tone.

Kampagnen kører året ud på TV, radio, i biografer samt en lang række sociale og digitale kanaler. Derudover vil der til den unge målgruppe være en række influencere, som på deres egne platforme vil bakke op om budskaberne.

Advice har siden coronaepidemiens start kørt  – og kører stadig – det instruktive, blå kampagneunivers med fokus på konkrete råd og anbefalinger. Den nye kampagne er en videreudvikling af den indsats. Denne gang har man brugt et mere emotionelt greb for at øge motivation i en svær tid, siger Birte Darting Biker.

I modsætning til det blå, instruktive kampagneunivers har den nye kampagne et mere emotionelt og humoristisk anslag. Folk ved godt, hvad de skal gøre, så nu handler det om at bevare motivationen og blive ved. Og vores motivation ligger meget i fællesskabet og tilliden til hinanden, som kampagnen også afspejler.”

Filmene til de unge

Filmen til den brede befolkning

Akkreditering
Bureau: Advice 
Kreativt ansvarlige: Mark Mikael Müller og Camilla Berlick 
Strategisk ansvarlige: Birte Darting Biker og Rikke Østergaard
Projektledelse: Ditte Bringø

Kunde: Sundhedsstyrelsen
Strategisk ansvarlige: Niels Sandø, Stine Flod Storgaard og Maria Koch Aabel

Produktionsselskab: Octopuss
Instruktør: Klaus Spendser 
Producer: Morten Peglau 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club