Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Væksten var stor hos Recommended og søsterbureauet Digital Xpress - ikke mindst lønninger og personaleomkostninger hos Recommended.

Vurderet alene blandt reklamebureauer lå Recommended nr. 3 på Bureaubiz’ liste over Danmarks største bureauer. Efter People Group og Kunde & Co.

Den placering har bureauet en god chance for at fastholde oven på regnskabet for det seneste regnskabsår. I særdeleshed, hvis man i stedet for blot at se på Recommended ser på koncernregnskabet, hvor Digital Xpress, der står for udvikling af marketingsystemer, og produktion af kommunikation, udgør en pæn del.

Begge bureauer oplevede markant vækst, og NP3 Communications Group, som moderselskabet hedder, kom således også ud med et stærkt regnskab. NP3 Communications Group er en klar nr. 3 på listen over Danmarks største bureauer – inklusive mediebureauer – og har nu en størrelse, hvor man kan true Kunde & Co på 2. pladsen – alt afhængig af, hvordan Kunde’s regnskab for i år kommer til at se ud.

Adm. dir. Jørgen Blauert fortæller, at de forskellige bureauer i gruppen dog arbejder efter klare selvstændige mål, som godt kan være forskellige.

“Men vi arbejder selvfølgelig også med at få tingene til at hænge sammen, og her spiller moderselskabet en rolle”, siger Jørgen Blauert.

Ejerkredsen er desuden den samme, og der er således ingen tvivl om, at skal man vurdere bureauets økonomiske styrke, så er moderselskabet, der skal bedømmes.

Desuden har man flyttet i alt 29 mio. kr. i udbytte fra Recommended og Digtal Xpress til moderselskabet. Her har de 6 partnere i ejerkredsen delt 11 mio. kr. i udbytte.

Specielt Recommended har haft et godt år, og det har også smittet af på medarbejderne, der i gennemsnit kostede 8 pct. mere. Og da der også kom flere medarbejdere voksede de samlede personaleomkostninger med 15,2 pct.

Der har dog været råd til investeringen, idet Recommendeds overskud steg med hele 36 pct.

“Vi har investeret i nogle tunge folk. De koster. Desuden har vi også investeret i interaktive folk, og de er ikke billige i øjeblikket”, siger Jørgen Blauert og fortæller, at den interaktive afdeling på nuværende tidspunkt er på ca. 12 mand og at han tror, den vil være omkring 20 inden udløbet af regnskabsåret.

Ud over satsningen på interaktivitet opgør han to områder, som bureauet har haft succes med:

Bureauets klassiske inden for retail, hvor Dansk Supermarked er en stor kunde.

Og så employer branding, hvor bureauet har samlet en række store kunder op.

Nøgletal for NP3 Communcations Group

  • Bruttoavance 147,533 mio. kr. +17,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 847.891 kr. +15 pct.
  • Lønandel 60,2 (60,5)
  • Resultat af primær drift 28,071 mio. kr. + 28 pct.

Nøgletal for Recommended

  • Bruttoavance 103,022 mio. kr. +16,8 ct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 858.517 kr. +9 pct.
  • Lønandel 62 (62)
  • Resultat af primær drift 19,454 mio. kr. 36 pct.

Nøgletal for Digital Xpress

  • Bruttoavance 43,225 mio. kr. +13,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 882.143 kr.
  • Lønandel 56,3 (59,1)
  • Resultat af primær drift 10,505 mio. kr. +29,4 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club