Af Peter Engholm 25@mail.dk

SKI har sorteret 258 bureaunavne fra og godkendt 77 – og det er blevet en liste, der er præget af relativt ukendte bureaunavne. Kun få af branchens kendte aktører er med.

Som altid er der to måder – mindst – at anskue en liste på: De, der blev valgt, og de, der ikke optræder.

Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) har nu afsluttet sin omfattende rammeaftale for tryk, kommunikation og websites – en ramme med hele ni delaftaler og en forventet omsætning på 400 mio. kr. om året.

Slutspurten bestod af aftalerne for bl.a. PR- og kommunikation, reklamebureau-ydelser og visuel kommunikation og identitet. Her var i alt 335 bureaunavne med på deltagerlisten, og kun godt hvert femte bureau står tilbage som godkendt til at deltage i miniudbud, når staten og kommunerne har kommunikationsopgaver.

På de tre delaftaler optræder store og kendte navne, men det er ikke mange. Det er først og fremmest de ukendte bureauer, som står på listen. Den mere kendte del af bureaubranchen – hvad enten det er reklame, PR eller design, og hvad enten man er kendt for sin størrelse eller faglige profil – er i store træk fraværende.

Man kan gætte på, at de store bureauer enten ikke deltog i konkurrencen, eller at de simpelthen ikke er blevet godkendt i de tre bureau-relaterede delaftaler, hvor pris og kompetencemæssig bredde vægtede med hver 35 pct. i bedømmelsen, mens rabat og cv hver talte 15 pct.

Det er således op til det enkelte bureau at være kompetencemæssig bred – listen som sådan afspejler ikke bredden i form af forskellige nicher inden for reklamebureauydelser, mener direktør og partner i Responsive, Tomas Gorrissen:

“Jeg kan f.eks. ikke umiddelbart se nogen af de markante spillere blandt dialogbureauerne på listen. Det kan undre, at bedømmelseskriterierne er skruet sådan sammen. På samme måde fokuserer man også på priser, snarere end de de ønskede resultater,” siger Tomas Gorrissen.

De tre delaftaler tæller i alt 77 bureaunavne, men da der overlap – f.eks. er både Advice og TBWA godkendt i alle tre kategorier – så optræder der på listerne i alt 51 forskellige bureauer, heraf 4 konsortier.

Listerne kan godt vokse, idet der frem til den 9. marts er en såkaldt stand-still periode, hvor vragede bureauer kan klage over afgørelsen. Dette skete med delaftalen for websites og elektronisk publicering, hvor listen i stand-still perioden voksede fra 30 til 32 bureauer.

PR og kommunikationsydelser

  • A Kommunikation
  • Advice
  • Advice Digital
  • berg & Baad
  • Bysted
  • Jøp, Ove & Myrthu
  • Kontrapunkt Gruppen
  • Kragelund Kommunikation
  • Makers
  • Morsing PR
  • NNTV
  • Operate
  • Par No 1
  • Phoenix Design Aid (Konsortium)
  • PrinfoDenmark (konsortium)
  • Protekst
  • Public Communication
  • Rostra Kommunikation og Research
  • Sylvester Hvid & Co/Best Buy Broker
  • Tabula Rasa
  • TBWACopenhagen
  • Trinskjær & Co
  • TSM
  • Umloud Untd
  • Wanek & Myrner (kun Nordjylland)
  • Wegame




Reklamebureau-ydelser

  • Advice
  • AM Production
  • Cadpeople
  • Carat Xpress
  • Formidabel
  • Guava
  • Hjort & Mikkelsen (Konsortium)
  • IUM Holding
  • Kontrapunkt Gruppen
  • Kragelund Kommunikation
  • Krogh&Co
  • Makers
  • Manipulation.as
  • MANTRA
  • Operate
  • Par No 1
  • Phoenix Design Aid (Konsortium)
  • PrinfoDenmark (konsortium)
  • Sylvester Hvid & Co/Best Buy Broker
  • Tabula Rasa
  • TBWACopenhagen
  • TSM
  • Umloud Untd
  • Wagawaga
  • Wegame
  • Weltklasse reklame + pr (kun Nordjylland)

Visuel kommunikation og identitet

  • Advice
  • Advice Digital
  • Boje & Mobeck
  • Bording
  • Bysted
  • Cadpeople
  • Cimo
  • Datagraf AS
  • Designgrafik
  • enteneller as
  • Formidabel
  • Fusionsselskabet From & Co/Trykbureauet
  • Goodmorning Technology
  • GP‐Tryk
  • Hjort & Mikkelsen (Konsortium)
  • Manipulation.as
  • Operate
  • Phoenix Design Aid (Konsortium)
  • PrinfoDenmark (konsortium)
  • Rumfang
  • Synergi
  • TBWACopenhagen
  • TGS Group (Konsortium)
  • TSM
  • Wegame

Kommentarer

  1. Handler det om at være stor og kendt for at få en aftale i hus? Jeg kender altså rigtig mange på den liste. Superdygtige folk! Måske er det derfor de er kommet på listen…

  2. Nej: Det handler ikke om at være stor&kendt (eller 100% superdygtig) for at blive godkendt, men om 35% pris, 35% kompetencemæssig bredde, 15% rabat etc.
    Og jo: Jeg kender også mange på listen, men også mange udenfor – og det er ved at spejle den ene liste i den anden, at den første liste bliver ekstra interesant.

  3. I forhold til gisningen om, at de store bureauer sikkert ikke har deltaget, kan jeg afkærfte dette. Bortset fra GCI Mannov søgte alle de store PR-bureauer – og altså for manges vedkommende forgæves.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club