Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Statsministeriet er tidligere blevet taget i ikke at overholde EU’s udbudsregler, og kampagnen bliver nu også karakteriseret som politisk reklame af Radio- og Tv-nævnet.

Sagsbehandlingen ar langt fra været i top i Statsministeriet i forbindelse med den famøse Tronfølge-kampagne,.

Først måtte ministeriet indrømme, at man ikke havde overholdt EU’s udbudsregler i valget af Kunde & Co.

Så kom det frem, at filmen i betydeligt omfang ligner en engels satire-film.

Dernæst fik kampagnen antallet af Nej-stemmer til at vokse, så vedtagelsen kom i fare. Hele det politiske establishment måtte rykke til undsætning og det sikrede en så stor valgdeltagelse at det lykkedes at få hevet Ja’et hjem.

Og nu karakteriserer Radio- og Tv-nævnet kampagnen som politisk reklame, hvilket betyder, at den ikke måtte have været vist på tv, der som bekendt har forbud mod politiske reklamer.

Nævnet fastslår, at filmen giver det indtryk, at “et moderne menneske med en fornuftig indstilling kun kan have én rigtig holdning til spørgsmålet om ændringen af tronfølgeloven, nemlig at den er tidssvarende og påkrævet ud fra et ligestillingssynspunkt”.

Nævnets udtalelse falder som følge af en klage fra Enhedslistens folketingsmedlem, Per Clausen. Han finder sagen pinlig for DR og TV 2, men hans vrede retter sig primært mod Statsministeriet.

– Og jeg er da bekymret for, om Statsministeriet også vil blande sig i kommende folkeafstemninger om for eksempel EU, siger han til Ritzau.

Over for Børsen.dk afviser chef for reklamejura hos TV2 Marianne Pittelkow, at stationen slækkede på kontrollen, fordi det var Statsministeriet, der ønskede at få filmen vist.

“Det har ikke noget på sig. Vi vurderede den i sin tid grundigt, fordi der kunne herske tvivl. Humoren i filmen havde betydning for, at vi lod tvivlen komme annoncøren til gode,” siger Marianne Pittelkow, og fortsætter:

“Nævnet har så tolket humoren stik modsat, nemlig som en skærpende omstændighed, og det tager vi selvfølgelig til efterretning for fremtiden.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club