24 bureauer med en samlet bruttoavance på 390 mio. kr. har indtil nu aflagt regnskab, og det er ikke opmuntrende tal.
Bruttoavancen faldt med 5,9 pct., lønandelen steg, bruttoavancen pr. medarbejder faldt, og følgelig faldt indtjeningen også.
To af bureauerne – Kommunikationsbureauet København og Naked – var endda nye, og optrådte derfor ikke i det foregående år. Trækker man dem ud af opgørelsen bliver udviklingen endda endnu værre.
DRRBs adm. dir., Bjørn Karsholt, er ikke overrasket, og det hænger sammen med, at det er forskudte regnskabsår, hvor de fleste sluttede d. 30. juni.
“Det tog lidt længere tid for krisen at klinge af i Danmark sammenlignet med de øvrige skandinaviske lande. Det kan man bl.a. se på Mediaindexet, hvor det først begyndte at udvikle sig positivt efter 1. kvartal,” siger Bjørn Karsholt og fortsætter:
“Det betyder, at der simpelthen ikke har været tid nok til at rette op på de dårlige tider. Til gengæld er min fornemmelse, at det her i efteråret er gået væsentligt bedre. Vi er endnu ikke tilbage på 2008-niveau, men jeg vil tro, at der bliver rettet op på tallene, når der kommer regnskaber fra bureauer med kalenderår som regnskabsår.”
Gruppen rummer overvejende en række mindre bureauer – og så Danmarks største reklamebureau, NP3 Communications Group med Recommended og Zupa. Umiddelbart står der en lille stigning ud for NP3, men det skyldes tilkøb af Zupa. Samlet bidrager gruppen til den faldende bruttoavance.
Kun fire bureauer kunne vise fremgang: buzz-bureauet Very, brandingbureauet Make, web-bureauet CO3 Agency, BtB bureauet Cross Border Communications og så Bocca.
Selvom de24 bureauers samlede indtjening faldt, så var der dog flere, der kunne vise et stigende overskud. Ud over de fem med stigende bruttoavance var det Pravda, Mantra, Loft37 og 727.
Nøgletal for 22 bureauer (d.v.s. uden Naked og Kommunikationsbureauet København)
- Bruttoavance 377,662 mio. kr. -8,6 pct.
- Gennemsnitlig personaleomkostning 485.894 kr. -3,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 731.824 kr. -5,7 pct.
- Lønandel 67 (64,5)
- Resultat af primær drift 34,0 mio. kr. -32,1 pct.
- Overskudsgrad 9,0 (12,1)
De 24 bureauer er:
- 727 Communications
- 727 Online
- Blue business
- Bocca
- Brandstifter
- CO3 Webagency
- Corbiz
- Cross Border Communications
- Designit
- Ib&Co
- In2media
- Kernel
- Kommunikatonsbureauet København
- Loft37
- Make
- Mantra
- Naked
- Pravda
- Public
- NP3 Communications Group
- Rosenstand & Co
- Very
- Williams + Creative
- Zupa