De. der kender A.P. Møller-Mærsk kommunikationsdirektør, Steen Reeslev, vil vide, at han altid har haft drømmen om at stifte sit eget kommunikationsbureau.
Han lagde da også ud med en karriere inden for Burson Marsteller, men for 15 år siden kom der et godt tilbud fra Danske Bank. Så godt, at han ikke kunne sige nej.
Det blev til 10 år, hvor han blev en markant person, der satte en dagsorden for hele bureaubranchen, fordi han havde ansvaret for både PR og marketing og var manden, der havde ansvaret, da Danske Bank gennemførte sin stærkt anerkendte “Gør det du er bedst til” kampagne.
Så kom der endnu et tilbud forbi, som han ikke kunne sige nej til: Rollen som A.P. Møller-Mærsks øverste kommunikations-ansvarlige under den relativt nye topchef, Niels Smedegaard Andersen.
Men nu skal det være. Når Steen Reeslev i morgen, fredag, forlader A.P. Møller-Mærsk, bliver det for at påbegynde opbygningen af et nyt kommunikationsbureau, som på en eller anden måde kommer til at bære hans navn. Og det har bestemt været værd at tage rejsen på 15 år som corporate kommunikationsmand, før han igen nåede frem til ambitionen om at begynde for sig selv.
“Havde jeg startet for 15 år siden, var det sket på basis af den værktøjskasse, som jeg havde dengang. Det havde været meget mere traditionelt. Nu har jeg gennem 15 år arbejdet med alle former for kommunikation og samtidig fået et stærkt internationalt perspektiv, så mit udgangspunkt er blevet et helt andet,” siger Steen Reeslev og fortsætter:
“Kommunikations-udfordringen er i centrum, for det jeg vil arbejde med. Men jeg har hele værktøjskassen til at arbejde med at udvikle en strategi og så vælge de værktøjer, der er rigtige til at løse opgaven.”
Steen Reeslevs nye bureau vil have et meget internationalt perspektiv – bl.a. på basis af erfaringer fra arbejdet hos A.P. Møller-Mærsk.
“Jeg mener, der er nogle muligheder for at arbejde med kommunikation til vækstmarkeder på en meget direkte og omkostningseffektiv måde, som jeg ikke har set praktiseret andre steder. Så det er et af de områder, jeg vil tage fat i,” siger Steen Reeslev.
Samtidig taler han også om særlige involverende kommunikationsløsninger – som dog ikke behøver være sociale medier – samt at hjælpe med at kommunikere et brand globalt – igen til priser “som jeg tror vil overraske mange”, lyder det.
Hans ambition er at bygge et partnerdrevet bureau, som vil arbejde med de overordnede strategier og så anvende partnere rundt om i verden til at eksekvere dem.
“Mine ambitioner er at bygge et bureau med et stærkt internationalt og kommunikativt perspektiv. Men jeg starter fra scratch, og jeg har ingen ambitioner om hurtig vækst. Det vigtigste er først at finde både de rigtige personer og de rigtige opgaver. Mine ambitioner er meget høje, når det gælder kvaliteten af det, vi laver, og så skal man passe på med for hurtigt vækst,” siger Steen Reeslev.
I forbindelse med Steen Reeslevs farvel til A.P.Møller-Mærsk genbesættes stillingen ikke. I stedet foretages en omorganisering, så de enkelte chefer for stabsfunktionerne i Group Relations refererer direkte til en række direktører. Det betyder bl.a., at Anders Würtzen, Head of Public Affairs, og Birgitte Henrichsen, netop forfremmet til VP for Communication & Branding, refererer direkte til Group CEO, Neils Smedegaard Andersen. Mens Annette Stube, Head of Sustainability, fremover vil referere til Group CFO, Trond Westlie.