Af Peter Engholm 25@mail.dk

Rig-Tig er navnet på Steltons nye brand, men tilgangen til lanceringen er ikke ny: Det håndteres inhouse.

Kan en virksomhed lancere et helt nyt brand helt uden hjælp fra bureauer? Ja – i hvert fald hvis man hedder Stelton.

“Vi lever med brandet hver eneste dag. Vi kender det, og så er det nærliggende, at vi selv håndterer det,” siger Mette Ramlow, brandmanager i Stelton.

Anledningen er Steltons nye brand, Rig-Tig by Stelton, der lanceres i denne tid. Brandet, hvor Rig-Tig udtales på (tydeligt) dansk, består af en række køkkenartikler, og da det har en anden målgruppe end Stelton, har det sit eget univers og egne brandværdier.

Den historie blev der fortalt om i mandags (“Michael, det er svært at starte et helt nyt brand”), men der blev ikke fortalt, hvem der stod bag lanceringen, og det har altså sin årsag.

“Det er en inhouse-løsning. Vi står for det grafiske, for annonceringen – for alt. Vi bruger hverken reklamebureau eller PR-bureau, og sådan er det også med Stelton i øvrigt. Vi har et team, der udover mig selv består af en grafiker og en visuel conceptmanager, der sikrer et ensartet udtryk. Jeg koordinerer og står bl.a. for tekster. Vi har alle en baggrund inden for kommunikation og marketing,” siger Mette Ramlow.

Steltons ejer siden 2004, Michael Ring, går længere tilbage, når han skal forklare bureauernes fravær:

“For to år siden begyndte diskussionen og tankerne om et nyt brand. Det er som en skulptur, hvor man begynder med en klods, og siden filer af – og lægger lidt til. Og hvordan skal vi kommunikere brandets kerneværdier over for målgruppen? Hvis ikke disse kernekompetencer var til stede i firmaet, så ville det nok være nødvendigt med et bureau, men vi har kompetencerne – og rent akademisk kan vi måle os med – eller overmatche – et bureau,” siger Michael Ring.

Fravalget af et bureau skyldes ikke penge, understreger Stelton-ejeren, men et ønske om at holde kommunikationen af Rig-Tig helt i tråd med brandværdierne.

“Med et bureau kunne vi risikere at blive skubbet lidt ud af kurs – for de er jo gode til at argumentere. Men de ligger ikke inde med den viden, vi har. Et bureau rejser ikke jorden rundt på 17 efterårsmesser og modtager brancheblade i 20 centimers stakke og bruger weekenden på at læse dem,” siger Michael Ring.

Egentlige bureauer er ikke kommet på banen undervejs i Rig-Tig processen, men det er freelancere – det være sig tekstforfattere, designere og andre fagfolk. Uden det i øvrigt ændrede det store.

“Vi har fået input udefra, er blevet udfordret og har fået vores ting syretestet – og reelt har denne bistand udefra mest af alt bekræftet os i, at vi var på rette vej med vores egne ideer,” siger Michael Ring.

Stelton er ikke uvant med bureausamarbejder; fra Michael Ring kom til og fem år frem havde designkoncernen et samarbejde med Mantra, som bl.a. udviklede en kommunikationsplatform.

“Måske skyldtes det metaltræthed, at vi stoppede. Vi udviklede herefter lidt videre på det gode koncept, og det har vi gjort i et par år. På et eller andet tidspunkt skal vores udtryk re-tænkes, fordi der efterhånden er så mange, der har planket vores fremtoning – og i den forbindelse kunne et bureau evt. komme på banen. Men selve brandet skal et bureau ikke pille ved – der er kun én, der har fat i rorpinden, og det er mig,” siger Michael Ring.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club