Kend dit brand på stemmen

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Startup-virksomheden Voicery bruger AI til at udvikle stemmesoftware til brands, men der kan være etiske dilemmaer forbundet med teknologien.

Virksomheden Voicery udvikler stemmesoftware via AI-teknologi.

Og de får allerede mange opgaver og henvendelser fra virksomheder, der gerne vil have udviklet en tilpasset og genkendelig stemme til at repræsentere deres brand, fortæller deres ene skaber af Voicery, Bobby Ullman til mediet Co.Design.

Han siger videre:

”Toyota er et af de brands, der gerne vil have en stemme. Automatiske biler skal have en stemme, en følelse og en personlighed. Det er vigtigt for ens interaktion med bilen. Det bliver noget ikonisk.”

Kvalitet: Robotstemme vs. ægte stemme
Kvaliteten er afgørende for, at stemmeteknologien for alvor får et gennembrud, skriver Co.Design. Hvis vi skal interagere med f.eks. bilen eller telefonen, skal det føles og lyde mindre som en robot.

Derfor er troværdigheden af stemmen vigtig. Her skiller Voicery sig ifølge dem selv ud fra f.eks. andre robotstemmer som Amazons Alexa og Apples Siri, ved at deres stemmesoftware lyder mere som et ægte menneske.

Man kan tage en quiz på Voicerys hjemmeside, for at se om man ud fra et lydklip, kan gætte om det er en menneskestemme man hører, eller om det er en af deres teknologisk skabte stemmer.

Voicerys ønsker og overvejelser
Udover at lave stemmesoftware til virksomheder, ønsker Voicery også at producer stemmer på mange sprog og dermed give alle mulighed for at få adgang til en.

Stemmeteknologien kan også bruges til at automatisere lydbøger og til at gøre det nemmere at bruge voice-over.

Med AI-teknologi følger der dog ofte nogle etiske dilemmaer.

Stemmeteknologien kan være med til at åbne for manipulation af kendte menneskers stemmer. Det griber Voicery an ved, at de personer de samarbejder med, får at vide præcis, hvad deres stemmer bliver brugt til. Og udover enkelte personer, har de kun arbejdet med at lave lydbøger indtil nu.

Desuden vil de ikke trække folks stemmer ud af medierne eller af film, netop fordi de ser det som uetisk.

Voicery ønsker at deres stemmeteknologi skal skabe ønsket om en ny måde at brande sig på som virksomhed, at det skal automatisere flere processer og det skal give bedre muligheder for mennesker, der har behov for en teknologisk skabt stemme.

Kilde: Co.Design

Relaterede artikler